Kommentti

Juhana Rossi 12.4. 09:55

Japanilainen jäätelönvalmistaja näytti mallia anteeksipyynnössä

Voisi kuvitella, että yrityksille anteeksi pyytäminen on helppoa. Yritykset ovat oikeushenkilöitä. Niillä ei ole tunteita.

"Pyydän anteeksi." Kaksi sanaa, joita meidän ihmisten on usein kovin vaikea lausua vilpittömästi arkisessa elämässä.

Anteeksipyyntöön liittyy tunnustus on siitä, että on tehnyt väärin, virheen tai pahaa – jopa tuottamuksellisesti. Sen takia anteeksi pyytäminen on vaikeaa.

Vaikeuden taustalla on se seikka, että ihmiset ovat luonnollisia henkilöitä. Meillä on tunteet, ja anteeksi pyytäminen on tunnekysymys.

Tässä mielessä voisi kuvitella, että yrityksille anteeksi pyytäminen on helpompaa. Yritykset ovat oikeushenkilöitä. Niillä ei ole tunteita.

Voisi siis kuvitella, että yritykset mielellään pyytävät anteeksi. Se olisi näppärä tapa selvitä kiusallisesta tilanteesta ja jatkaa toimintaa.

Näin ei kuitenkaan ole. Kuten todettiin, anteeksipyyntöön liittyy olennaisesti se, että sen yhteydessä myönnetään oma virhe tai väärä teko.

Yritysten kannalta tämä ei ole ongelmatonta. Mikäli yritys tunnustaa tehneensä vääriin, siltä voidaan vaatia korvausta esimerkiksi tuotevirheestä tai puutteellisesta palvelusta.

Tämän vuoksi esimerkiksi lentokonevalmistaja Boeing on valinnut sanansa tarkkaan, kun se on kommentoinut kahta lento-onnettomuutta, joihin sen valmistamat Boeing 737 MAX -sarjan matkustajakoneet ovat joutuneet.

Yrityshistoria tuntee viime ajoilta useita onnistuneita anteeksipyyntöjä. Yksi usein mainittu onnistuminen liittyy tapaan, jolla pikaruokaketju Kentucky Fried Chicken tunnusti möhläyksensä, kun se joutui sulkemaan ravintoloitaan Britanniassa kananlihan puutteen takia.

Mutta kuten todettu: yritykselle anteeksi pyytäminen on tarkkaa punnintaa, jossa pitää ottaa huomioon imago-, raha-automaatti ja vastuukysymykset.

Tässä suhteessa japanilainen jäätelönvalmistaja Akagi Nyuguo tarjosi virkeän poikkeuksen. Yhtiö pyysi suoraan ja varauksetta anteeksi, kun se korotti suositun jäätelönsä hintaa 17 prosenttia vuonna 2016.

Tapaus on kieltämättä helppo: yhtiö ei ollut loukannut tai vahingoittanut ketään. Yhtä kaikki. Kuten oheinen video kertoo, yhtiö esitti anteeksipyyntönsä tyylikkäästi.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö