Kommentti

Eeva Eronen 13.9. 10:23

Jenkkifutiksia kiinalaisomistajalta?

Karoliina Vuorenmäki

Volvo on Pohjoismaiden autoylpeys – paitsi, että se on nykyään kiinalainen.

Vielä vuosikymmen sitten harva osasi nimetä kiinalaisia yrityksiä tai brändejä. Tämä on mennyttä aikaa. Nykyään kiinalaisessa omistuksessa on tuikituttujakin lännessä kasvaneita brändejä, vaikkapa Supercellin pelit.

Kuluttaja ei välttämättä ajattele siitä mitään kummempaa. Harvempi ehkä miettii Volvon ratissa, että käsissä on kiinalaisomisteisen valmistajan auto – ja jos ajattelee, voi ajatella että Volvo tekee hyviä pelejä edelleen.

Brändit voivat muuttaa tavallisten ihmisten mielikuvia Kiinasta. Se on sitä kuuluisaa pehmeää valtaa.

Jos kiinalaisyritysten kiinnostuksenosoitus Amer Sportsia kohtaan muuttuu totiseksi ostotarjoukseksi ja tarjous menee läpi, kiinalaisomistukseen siirtyy tuotteita, jotka ovat amerikkalaisuuden sydämessä.

Amer Sportsilla on vankka ote kolmesta Yhdysvalloissa suositusta lajista: amerikkalaisesta jalkapallosta, baseballista ja koripallosta. Kauppalehden mukaan Ameriin kuuluvalla Wilsonilla oli esimerkiksi ainakin pari vuotta sitten hallussaan 70 prosenttia jenkkifutispallojen markkinoista.

”Wilson on amerikkalainen instituutio”, kuvasi Amerin toimitusjohtaja Heikki Takala Kauppalehden haastattelussa pari vuotta sitten.

Baseballissa Amer on kiinni myös Louisville Slugger ja DeMarini -mailabrändeillä.

Tämä kaikki näkyy myös Amerin luvuissa: yhtiön liikevaihdosta yli 40 prosenttia tuli viime vuonna Amerikoista.

Takala kertoi Kauppalehdelle vuonna 2016, sitten, että Ameria ei tunneta Yhdysvalloissa, eikä sitä edes kuluttajien keskuudessa haluta. 

”Sijoittajien ja toimialan suuntaan tilanne on eri. Jos esimerkiksi neuvottelemme uusista palloiluliiketoiminnan yritysostoista, myyjän edustajat tietävät pääsevänsä osaksi tuttua Wilsonia. Näin kaukainen suomalainen omistaja ei tunnu enää niin oudolta tai pelottavalta”, Takala sanoi.

Ajatus omistajan ”pelottavuudesta” osuu tähän päivään, jolloin Euroopassa ja Yhdysvalloissa on alettu keskustella siitä, pitäisi kiinalaisten sijoitusinnosta olla huolissaan.

Etenkin kauppasodan päivinä kiinalaisomisteiset tuotteet vaikkapa Super Bowlin keskiössä ovat erikoinen ajatus. Tai baseball-kentillä. Kauppalehden jutussa kerrotaan, että kun Amer osti Louisville Slugger -brändin, jenkit säikähtivät. Rakas merkki menee vieraalle.

Perinteisesti kiinalaiset ovat investoineet ainakin Suomeen teknologian vetäminä. Amer Sports, joka liittyy vahvasti lifestyleen, on toista maata. Tuotteet tulevat suoremmin kuluttajan lähelle kuin sellu- ja teknologiahankkeet.

Mitä kuluttajat siitä ajattelisivat, vai ajattelisivatko mitään?