Kommentti

Marjo Ollikainen 4.4. 10:34 päivitetty 17.5. 13:27

Johtaja, älä mokaa kieltämällä asiantuntijoitasi twiittaamasta

Marjo Ollikainen on Talouselämän toimituspäällikkö.

Syy numero 1: Kieltämällä asiantuntijaasi twiittaamasta kerrot samalla, ettet luota häneen ja hänen taitoihinsa.

Ystävä halusi viime viikolla tavata kiireesti, mutta kysyikin yllättäen neuvoa työasioissa: "Mitä voin tehdä, kun meidän johtaja on kieltänyt kaikkia muita twiittaamasta? Vain hänen tililtään saa twiitata."

Arvon johtaja, kieltämällä asiantuntijaasi twiittaamasta teet ainakin viisi mokaa. Tässä ne ovat:

1. Luottamus

Twitter-kiellon takana on yleensä pelko. Pelko siitä, että asiantuntijat mokaavat jollakin tavalla: esimerkiksi nolaavat työnantajansa maineen tai hölöttävät somessa yrityssalaisuuksia.

Yhtä lailla voi kysyä, luotatko asiantuntijoihisi muutenkaan. Voitko lähettää asiantuntijoitasi tapaamaan verkostojasi, yhteistyökumppaneitasi tai asiakkaitasi, jos et voi luottaa heidän osaamiseensa ja älyynsä somessa?

Twitter on asiantuntijoille kanava jakaa ja brändätä omaa sekä samalla työnantajansa osaamista omalla nimellään ja asiantuntemuksellaan. Joten eivät he tietenkään halua mokata tai hölmöillä somessa. Kieltämällä asiantuntijaasi twiittaamasta kerrot samalla, ettet luota häneen ja hänen taitoihinsa. Todennäköisesti tämä epäluottamus heijastuu asiantuntijoidensa motivaatioon tehdä töitä.

Varoituksen sana on toki paikallaan: älä heitä asiantuntijoitasi altaan syvään päähän ennen kuin olet opettanut heidät uimaan. Hanki heille ja itsellesi somekoulutusta. Innosta, kannusta ja rohkaise.

2. Ylpeys

Johtajana sinun on uskottava siihen, että johdat yritystä tai organisaatiota, jossa on alan parhaat asiantuntijat ja jonne halutaan töihin. Näytä se ylpeästi antamalla asiantuntijoidesi loistaa somessa. Mitä enemmän, rohkeammin ja persoonallisemmin asiantuntijasi twiittaavat ja mitä enemmän jaat itse heidän twiittejään sekä kirjoituksiaan, selvityksiään ja tutkimuksiaan, sitä tehokkaammalta, vaikuttavammalta ja energisemmältä jengiltä te näytätte muulle maailmalle.

Hyödyt näkyvät myös organisaatiosi sisällä. Asiantuntijasi näkevät, että olet ylpeä heidän tekemästään työstä. Se kantaa heitä pitkälle.

3. Tehokkuus

Organisaation osaavimpia viestinviejiä ja vaikuttajia ovat sen omat asiantuntijat. Toimitusjohtaja ja viestintäjohtaja istuvat monenlaisen tiedon ja taidon päällä, mutta he eivät voi millään olla kaikkien alojen asiantuntijoita.

Mitä enemmän eri substanssiosaamisen asiantuntijoita saat twitteriin, sitä tehokkaammin organisaatiosi viestii. Twitterissä sinä ja viestintäjohtaja olette vain kärpäsenkakka kartalla, mutta asiantuntijoista koostuva monikärkinen tiimisi on jo paljon näkyvämpi ja vaikuttavampi someheimo. Hyvä esimerkki tästä on OP Ryhmä, jonka twiitteihin ei voi olla törmäämättä. OP:llä onkin twitterissä 1600 työntekijää, alkaen pääjohtajasta.

OP Ryhmän vakuutusasiamies Katja Kurkinen kuvailee twiittaamisen hyötyjä twitterissä näin: "Omalla kohdallani maantieteelliset rajat on häipyneet ja ihmisille on kiva soittaa, kun heillä on jo tuntuma minusta ja tietävät millaisen ihmisen yhteydenotto tulee."

 

OP:n somepäällikkö Petteri Parkkisenniemi tiivistää, että twiittaamisesta on hyötyä "asiakkaille, työntekijöille, muille sidosryhmille ja yritykselle".

Kriisiviestinnässä twitter on nopein ja tehokkain väline oikaista asioita, pyytää anteeksi ja keskustella. Yksin se tuskin onnistuu, mutta asiantuntijoistasi ja twitter-verkostostasi koostuva someheimo on jo hyvinkin kattava sammutuspeitto.

4. Vaikuttavuus

Usko tai älä, mutta twitteristä voi myös oppia paljon, onhan siellä lukematon määrä aktiivisia eri alojen asiantuntijoita, päättäjiä ja poliitikoita – sekä meitä toimittajia.

Twitter voi parhaimmillaan olla helppo ja nopea kanava kuulla, mitä toimialastasi juuri nyt puhutaan, mitä alalla tapahtuu maailmalla ja onko poliitikoilla mahdollisesti joitakin suunnitelmia pääsi menoksi tai ainakin toimialasi varalle.

Jos sloganisi on "viestintä hoitaa", olette menettäneet vaikuttamispelin heti kättelyssä. Viestijäsi ovat toki viestinnän ammattilaisia, mutta eivät millään voi osata kaikkea sitä, mitä substanssiosaajasi. Ole kuitenkin ylpeä myös viestintäsi osaamisesta ja anna heidän kouluttaa, neuvoa ja innostaa asiantuntijoitasi someaktiiveiksi, vaikuttaviksi viestijöiksi.

5. Aitous

Viimeiseksi tärkein: someprofiilisi on kiinnostavin ja uskottavin silloin, kun se on aito. Älä siis määrää viestintäjohtajaa käyttämään sinun sometiliäsi, koska hän ei ole sinä. Äläkä määrää asiantuntijoitasi edustamaan twitterissä työnantajaa, koska he eivät ole organisaatio.

Aitous twitterissä ei tarkoita sitä, että paasaat organisaatiostasi tai jaat synkimmät salaisuutesi ja lastesi kuvia. Se tarkoittaa sitä, että olet somessakin rohkeasti oma itsesi. Kerro työstäsi ja organisaatiostasi omalla käsialallasi ja äänelläsi. Jos olet hauska tai vakava tyyppi, saat olla hauska tai vakava myös somessa, kunhan olet kohtelias muille twiittaajille. Luota osaamiseesi ja omaan tapaasi olla sinä. Sinä, sinun osaamisesi ja persoonasi olette paljon kiinnostavampia ja uskottavampia kuin viestintäjohtaja, joka yrittää esittää sinua. Älä ole instituutio – ole ihminen.

+ Miksi asiantuntijan kannattaa olla twitterissä

Tilaa asiantuntijoillesi somekoulutusta jo tänään. Ensisysäyksen twitterin hauskaan ja hyödylliseen maailmaan voit antaa jakamalle heille tämän puheviestinnän professorin Pekka Isotaluksen uunituoreen blogin: Kuusi syytä miksi asiantuntijan kannattaa olla twitterissä.