Kommentti

Juhana Rossi 18.2. 11:18 päivitetty 18.2. 11:28

Jokerin paluu: Veikkaus jakaa vuosittain jättipotteja muillekin kuin pelaajille

Juhana Rossi on Talouselämän uutispäällikkö.

Rahapeliyhtiö edistää rahapelaamista käyttämällä vajaat parikymmentä miljoona vuodessa mainontaan. Rationaalinen ja voittoa tavoitteleva markkinoinnin ammattilainen ottaa tästä potista osansa.

Lotto – ja sattumaan perustuvat rahapelit laajemmin – on laskutaidottomien verotusta. Näin sanovat taloustieteilijät.

Idea on tämä: ihmiset eivät osaa hahmottaa täysin oikein sitä, kuinka rahapelit on suunniteltu siten, että niiden järjestäjä voittaa ja pelaajien enemmistö häviää – aina.

Ongelma on siinä, että rahapelejä pelaavat ja niihin rahaa häviävät ihmiset, joilla on siihen vähiten varaa.

”Merkittävä osa rahapelikulutuksesta tulee pelaajilta, joiden sosioekonominen asema on heikko”, Suomessa hiljan tehdyssä tutkimuksessa todettiin.

Pelaajat ovat siis usein työttömiä ja eläkeläisiä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että veikkaus- ja rahapelit siis vähentävät monien vaikeassa elämäntilanteessa olevien pienituloisten asemaa.

Ketkä sitten todella hyötyvät veikkaus- ja rahapeleistä? Veikkauksen omat työntekijät tulevat ensimmäisinä mieleen.

Luonnollisesti tekniikan kehitys ja pelituotteiden muutokset voivat johtaa työpaikan menetykseen, mutta pääsääntöisesti Veikkauksen työpaikkaa voi pitää verraten turvattuna – semminkin kun yhtiö on Suomessa monopoliasemassa.

Veikkauksen pitää myös ostaa palveluita ulkopuolisilta yrittäjiltä. Yhtiön vuosikertomuksen mukaan Veikkaus käytti viime vuonna rahaa 19,6 miljoonaa euroa tuotemainontaan.

Edellisenä vuonna rahaa kului 22,4 miljoonaa euroa. Kuluja vuonna 2017 yhtiö markkinointikuluja kasvatti oletettavasti Veikkauksen brändiuudistus. Yhtiön vuosikertomuksen mukaan ”brändin lanseeraus onnistui hyvin”.

Tietysti organisaation pitää uskoa itseensä, mutta minun on vaikea pitää Veikkauksen mainonnan toteutusta erityisen vaikeana tehtävän.

Kohdeyleisö eli usein pienituloiset ikäihmiset ovat jo valmiiksi rahapelien pauloissa. Lottoarvontaa ympäröi yleisön silmissä juhlavuus, jonka implikaatiot naulaa Sleepy Sleepers -huumorirockyhtyeen klassikkokappale Lottopotti vuodelta 1981.

Kun huomioidaan yleisön lähtökohtaisesti myönteinen asenne rahapeleihin, mainonnan toteutus on tuskin vaikeaa.

Mainonnan toteuttajan kannattaa tehdä silti isoja panostuksia, kun kerran Veikkaus sellaisia haluaa. Näin tapahtui esimerkiksi vuonna 2009, kun Veikkaus tuotti komean Jokerin paluu -mainoskampanjan.

Panostus muun muassa yli vajaan kolmen minuutin mittaiseen mainoselokuvaan kannatti. Kuten Veikkauksen vuoden 2009 vuosikertomuksessa todetaan: ”Jokerin ja sen arvontalähetyksen uudistus sai laajaa huomiota ja vuoden kahden viimeisen kuukauden aikana pelin myynti kasvoi noin 24 prosenttia uudistusta edeltävään aikaan verrattuna. Jokerin brändi vahvistui uudistuksen myötä ja pelin pariin saatiin myös uusia pelaajia. Viikoittaisista pelaajista oli asiakastietokannan perusteella keskimäärin 12 prosenttia uusia jokeripelaajia.”

Synnyttipä Jokerin paluu myös ainakin yhden opinnäytetyön.

Näin rahapelin todelliset voittajat paljastuvat: Rahapeliyhtiö edistää rahapelaamista käyttämällä vajaat parikymmentä miljoona vuodessa mainontaan. Rationaalinen ja voittoa tavoitteleva markkinoinnin ammattilainen ottaa tästä potista osansa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö