Kommentti

Anna-Kaisa Urpelainen 25.4. 09:46

Ketä sinun työpaikallasi saa arvostella?

Lauri Olander

Tutkimuksen mukaan negatiivinen palaute pomolta tai kollegalta tyrehdyttää luovan ajattelun.

Pitäisiköhän työpaikan miettiä palautekäytäntöjä uusiksi?

Negatiivisen palautteen saaminen töissä on harvoin kivaa. Silti sitä on monissa työpaikoissa ainakin silloin tällöin tarjolla.

Yleensä palautteen antamisen taustalla on ajatus, että sen avulla työntekijä oppisi paremmaksi työssään. Mutta parantaako negatiivinen arvostelu luovaa ajattelua?

Tuore tutkimus kertoo, että ei paranna.

Toronton yliopiston tohtoriopiskelija Yeun Joon Kim ja tohtoriopiskelija Junha Kim Ohio State Universitystä tekivät kenttätutkimuksen sekä laboratoriotutkimuksen aiheesta. He havaitsivat kummassakin tutkimuksessa, että negatiivinen palaute voi itseasiassa tyrehdyttää luovuutta.

Kun luovan alan ammattilaiset saivat arvostelua pomoltaan tai vertaiseltaan kollegalta, olivat he yleensä vähemmän luovia seuraavassa työtehtävässään.

Tutkijat pitivät tilannetta ymmärrettävänä siltä kantilta, että pomo on yleensä se, joka päättää palkankorotuksista ja ylennyksistä, joten häneltä negatiivisen palautteen saaminen voi laukaista uraan liittyvää ahdistusta tai huolta.

Vertaiset kollegat puolestaan nähdään helposti kilpailijoina, joten heiltä saatu negatiivinen palaute voi myös tuntua uhkaavalta.

Paine, joka tulee ylhäältä ja vertaisilta voi aiheuttaa stressiä, joka johtaa luovuuden kuihtumiseen.

Sen sijaan mielenkiintoista tutkimuksessa oli se, että negatiivisen palautteen saaminen joltain työntekijältä, joka oli niin sanotusti oman työroolin alapuolella, saikin palautteen saajan luovemmaksi.

Tutkijoiden mielestä yllättävin löytö oli myös se, että arvostelu näyttikin olevan hyödyllistä esimiehille, kun se tuli heidän alaisiltaan.

Tämähän sotii sitä työelämässä usein vallinnutta mielikuvaa vastaan, että pomolle ei pitäisi mennä huomauttelemaan tämän virheistä.

Mutta pitäisikö meidän miettiä asiaa vähän laajemmin. Onko hierarkkinen, pomonpelkoinen ja negatiiviseen arvosteluun nojaava työpaikka toimiva?

Miksi kehityskeskustelut eivät olisi lähtökohtaisesti mahdollisimman tasavertaista dialogia, joka parhaimmillaan loisi läpinäkyvämpiä ja yksilöllisempiä käytäntöjä työpaikoille?

Useissa työpaikoissa tällaiseen tähdätäänkin jo. Monissa on vallan mainioita kannustavia käytäntöjä.

Mutta on huomionarvoista seurata myös sitä, mikä luo lisää luovuutta ja mikä sitä tuhoaa.

Tietenkään huonoa työsuoritusta ei pidä eikä voi jättää huomiotta. Mutta sen kertomisessa esimiehen kannattaa tiedostaa, miten se työntekijän luovaan ajatteluun vaikuttaa.

Tutkimuksen mukaan alaiset tuppaavat ottamaan negatiivisen palautteen henkilökohtaisesti. Siksi tutkijat neuvovat pitämään negatiivisen palautteen tarkasti työtehtävissä. Esimiehen tulisi selittää, että keskustelun pointti kohdistuu vain työtehtävään liittyviin asioihin, ei alaisen muihin henkilökohtaisiin osa-alueisiin. Negatiivisen palautteen antamisen ajankohtaakin voi miettiä kaksi kertaa.

Ja hölmökin sen varmaan tässä vaiheessa tajuaa: huonokin palaute tulee antaa ystävällisesti ja huomaavaisesti.

Eli ehkä esimiestenkin luovaa ajattelua voisi herätellä lempeällä arvostelulla, silloin kun siihen on aihetta. Ties vaikka se johtaisi työpaikan käytäntöjen muuttamiseen parempaan suuntaan.

Niin, että miten on? Miten, ja mikä tärkeintä kenelle, teidän työpaikallanne palautetta annetaan?

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö