Kommentti

Tarja Kuittinen 25.5. 10:39

Kiitos Kanye ja Pharrell – Adidas ratsastaa trendin harjalla ja kuroo Nikeä kiinni

Tiina Somerpuro

Urheiluvaatteiden mainosten tähtiä eivät ole enää pelkästään urheilutähdet, eikä urheiluvaatteilla välttämättä ole mitään tekemistä urheilun kanssa. Niistä on tullut muotia.

Kuljetko sinäkin kuuluisat kolme raitaa kengissäsi – kenties uusissa väreissä tuunattuina, mutta 70-luvun henkeä jäljitellen? Kuolaako perheesi nuoriso Kanye Westin suunnittelemia "lenkkareita", jotka myytiin niiden ilmestyttyä hetkessä loppuun?

Jos vastaus on ei, olet todennäköisesti ulkona urheilumuodin trendeistä.

Adidas on onnistunut haistamaan trendin oikein ja päivittänyt 70-luvulta tuttuja mallejaan nykyaikaan. Lisäksi se tiesi, kenen puoleen kääntyä: rap- ja pop-artistien, joita nuoret seuraavat paitsi Spotifyssä, myös Instagramissa.

Kanye West suunnitteli Adidakselle oman Yeezy-malliston, joka on saanut peräti oman osastonsa yhtiön sisällä. Pharrell Williamsin suunnittelemista värikkäistä Stan Smith -tennariversioista tapeltiin niiden ilmestyttyä.

Urheiluvaatteiden mainosten tähtiä eivät ole enää pelkästään urheilutähdet, eikä urheiluvaatteilla välttämättä ole mitään tekemistä urheilun kanssa. Niistä on tullut muotia, jota nähdään myös muotitalojen catwalkilla. Puvun tai hameen kanssa on täysin luontevaa pitää tennareita, ja monella ne tennarit ovat Adidakselta.

Tämä näkyy myös yhtiön tuloksessa. Kauppalehdessä julkaistun analyysin mukaan Adidas on jo kuronut Nikeä kiinni. Nike on vielä selvästi isompi, mutta ero liikevaihdossa on kutistunut 8 miljardiin euroon, kun se vielä 2016 oli 12 miljardia.

Onhan tässä riskinsä, kuten näyttävässä markkinoinnissa aina. Kanye West on päästellyt suustaan välillä mitä sattuu, ja Adidasta on vaadittu lopettamaan yhteistyö sekavan tähden kanssa. Pharrell Williamsin viimeisin, hindujen juhlaa mukaileva värikäs mallisto on joutunut arvostelijoiden hampaisiin näinä kulttuurisen omimisen aikoina.

Mutta urheilumuodin ohella taustalla on tehty myös kehitystyötä. Kasvava osa lenkkeilijöistä on ihastunut joustavaan Boost-materiaaliin, jonka on kehittänyt saksalainen kemiajätti BAASF. Ja kuinka ollakaan – mukavaan, kevyeen pohjaan ovat mieltyneet myös muut kuin lenkkeilijät.

Trendejä tulee ja trendejä menee, Adidaksenkin riippana voi joskus olla, ettei Stan Smithin, Yeezyn ja Boostin tilalle löydy enää uutta ilmiötä. Nyt yhtiö voi nauttia vauhdin hurmasta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö