Kommentti

Mirva Heiskanen 4.10.2016 09:52

Kommentti: Bloggari meni lihatehtaaseen

Arttu Laitala
Mirva Heiskanen on Talouselämän uutispäällikkö.

Eläinten oikeuksien puolustajat suuttuivat, kun bloggaajat tekivät Atrialle myönteistä viestintää. Bloggaaja ei kuitenkaan ole journalisti. Hän on bloggaaja.

Atria keksi hyvän markkinointikikan: se kutsui muutaman suosituin bloggarin tutustumaan broilerikasvattamoon ja Atrian Nurmon tehtaaseen, ja nämä kirjoittivat vierailuistaan blogeihinsa.

Lihayhtiö maksoi bloggareille jonkinlaisen palkkion. Kirjoituksissaan bloggarit suhtautuivat varsin positiivisesti näkemäänsä: broilerien tuotanto ja-teurastus oli siistimpää ja kiltimpää kuin mitä moni odotti. Linnut olivat virkeitä ja pyrkivät jopa bloggareiden syliin.

Eläinten oikeuksia puolustavat suuttuivat blogipostauksista: mikseivät bloggarit kysyneet ikäviä kysymyksiä esimerkiksi lintujen kuljetuksista? Miksi he sortuvat Atrian viherpesuun?

Bloggausten herättämä keskustelu on mielenkiintoinen. Mieleen tulee kaksi asiaa.

Kriitikot odottavat bloggareilta samanlaista lähdekriittisyyttä kuin journalisteilta – vaikka useat bloggarit tekevät jo lähtökohtaisesti sisältömarkkinointia. Siis markkinointia. Aivan kuten nuorison suosikki Teemu Selänne luisteli Valion mainoksessa rahaa vastaan, nyt nuorison suosikki eli bloggari kertoo näkemästään Atrian tilalla ja saa siitä rahaa.

Bloggari ei ole toimittaja, hän on bloggari.

Useat bloggarit ja suositut tubettajat painottavat olevansa tarkkoja siitä, kenen kanssa ryhtyvät yhteistyöhön.

”Brändin ja sen viestin pitää olla sopusoinnussa omien arvojen kanssa”, sanoi minulle eräs suosittu suomalainen tubetähti viime kesänä.

Jos viesti ei sovi bloggarin suuhun tai on jotenkin muuten keinotekoinen, tarkka yleisö kyllä huomaa sen ja antaa tuomionsa.

Moni ”broileribloggaaja” tuntui olevan aidon iloisesti yllättynyt broilerituotannon puhtaudesta ja siitä, että linnut saavat kuopsutella juuria hallissaan. Moni oli sitä mieltä, että on ihan fiksua, että lintuja ei päästetä ulos, koska se lisäisi tautivaaraa. Bloggareille jäi mielikuva broileriyrittäjät tekevät parhaansa, jotta teollisen elintarviketuotannon raaka-aine eli broilerit voisivat mahdollisimman hyvin lyhyen elämänsä ajan.

Maksettu viesti vai todellinen mielipide?

Blogeissakin yleisön pitää tunnistaa mainos mainonnaksi, markkinointi markkinoinniksi. Atrian kumppani-bloggarit kaikki ilmoittivat tekevänsä kaupallista yhteistyötä lihayhtiön kanssa. Yleinen tapa ilmaista yhteistyö näyttää olevan blogin yhteydessä julkaistu sanapari ”Yhteistyössä Atria Perhetila”.

Yksi bloggareista ilmoitti kaupallisesta sidoksesta näin: ”Olen mukana Atria Perhetila –kampanjassa, ja tämä postaus on tehty yhteistyössä Atria Perhetilojen kanssa.”

Onko tämä riittävää? Onko lukijalla tarpeeksi medialukutaitoa, jotta hän tajuaa, mitä yhteistyö tarkoittaa? Näitä kysymyksiä sietää miettiä.

Heinäkuussa Mainonnan eettinen neuvosto antoi ensimmäisen huomautuksen yritykselle videoblogista, jota ei voinut tunnistaa mainokseksi. Blogissa tubettaja kehotti suoraan katsojia hankkimaan tietyn pelin.

Yhä useampi suomalainen haluaa syödä vastuullisesti tuotettua ruokaa. Ruuantuottajat kyllä tietävät tämän, eihän lihayhtiö muuten olisi kutsunut bloggareita vieraakseen.

Eläinsuojelijat ja eettisen tuotannon sekä eläinten lajin mukaisen käytöksen puolesta puhujat ovat vaikuttaneet siihen, että suomalainen lihantuotanto on parantanut prosessejaan eläinten kannalta paremmiksi.

Teollinen ruuantuotannon ja eläinten oikeuksien puolustamisen välillä on kuitenkin perustavanlaatuinen juopa. Teollinen ruuantuotanto on nimensä mukaan teollista ruuantuotantoa, vaikka sitä kuinka kehittäisi.

Kuluttajalle on kuitenkin muitakin vaihtoehtoja. Jokainen voi syödä arvojensa mukaisesti ja ryhtyä vaikka vegaaniksi. Kasviproteiineja tulee jatkuvasti lisää markkinoille.

Suurimmalle osalle kuluttajista kuitenkin riittää, että lintu ei joudu kärsimään kohtuuttomasti ja liha on turvallista syödä. Monia ajattelee, että suomalaisen broilerin syöminen on todennäköisesti parempi valinta kuin vaikkapa thaimaalaisen linnun syöminen. Ehkä bloggarit vain kuuluivat tähän joukkoon.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö