Kommentti

Olli Harma 6.6.2016 10:00 päivitetty 6.6.2016 15:26

Kommentti: Peliteollisuus ei saanut megahittiä Angry Birds -elokuvasta

Karoliina Paavilainen
Olli Harma on Talouselämän ja M&M:n toimittaja.

Pelintekijät ovat vuosikaudet haaveilleet siitä, että pelifilmatisoinneista tulisi vastaavia megahittejä kuin supersankarielokuvista. Angry Birds -elokuvan lipputulotietojen valossa moista hittiä saadaan yhä odottaa.

Angry Birds The Movie nettosi ensimmäisenä viikonloppunaan Yhdysvalloissa noin 38 miljoonaa dollaria, mitä voidaan pitää kohtalaisena tuloksena. Elokuva jäi kuitenkin kauas hittianimaatioiden kuten Zootopia ja Kätyrit menestyksestä. Edellinen keräsi avausviikonloppunaan Yhdysvalloissa 75 miljoonan dollarin lipputulot, jälkimmäinen jopa 116 miljoonan saaliin.

Vertailun vuoksi supersankarielokuvat Captain America Civil War ja X-Men Apocalypse nettosivat kolmessa päivässä 179 miljoonaa ja 66 miljoonaa dollaria.

Kolmantena viikonloppunaan USA:n markkinoilla Angry Birdsin lipputulot ylsivät enää vajaaseen kymmeneen miljoonaan dollariin. Teatterilevitys on ohentunut alkuperäisestä 3 900 teatterista noin 450 teatterilla, ja jatkossa myyntiluvut tulevat pienenemään entisestään - etenkin kun valkokankaille vyöryy uusia lastenelokuvia kuten Teenage Mutant Ninja Turtles.

Yhdysvalloissakin katsotuimpana leffana aloittanut Angry Birds tipahti nyt sijalle viisi.

Menestys ja pettymys

Angry Birdsin maailmanlaajuiset lipputulot ovat toistaiseksi noin 283 miljoonaa dollaria. Tästä puuttuu kuitenkin viime viikonlopun data monelta markkinalta, joten 300 miljoonan dollarin raja saattaa olla jo rikkoutunut. Voimakkaasti näistä luvuista tuskin enää noustaan.

Rovio käytti leffan tekoon noin 74 miljoonaa dollaria ja Sony Pictures jakeluun ja markkinointiin noin sata miljoonaa dollaria. Lipputulojen jakamisessa pääsääntö on se, että teatterit kuittaavat noin puolet tuloista. Näin ollen elokuvan pitäisi tienata suunnilleen 350 miljoonaa dollaria, jotta kustannukset tulisivat katetuksi. Rovion tuottaja Mikael Hed on arvioinut Helsingin Sanomille, että elokuva on omillaan jo alle 300 miljoonan euron lipputuloilla. Tähän elokuva siis näyttäisi yltävän varmasti.

400-500 miljoonan myynti toisi jo kunnolla ihraakin leivän päälle. Sitä Roviolle soisi kernaasti, koska tuotanto veti yhtiön liiketoiminnan miinukselle ja sai yhtiön irtisanomaan kolmasosan henkilöstöstään. Elokuvaprojekti näytti paikoin pakkomielteiseltä yritykseltä elvyttää kulahtanut pelibrändi ja sen oheistuotebisnes, kun rahat olisi voinut yhtä hyvin laittaa uusien pelien kehittämiseen ja oman porukan työllistämiseen. Toivottavasti elokuvan suksee tuo viimein rahaa juuri tähän.

Jotta voitaisiin puhua isosta kaupallisesta hitistä, elokuvan pitäisi kuitenkin paukuttaa selvästi suurempia myyntivolyymejä ja pidempään.

Yli 500 miljoonan dollarin lipputulot olisivat jo huomattava menestys, jonka myötä yhtiö voisi pohtia uusia tuotantoja pienemmällä riskillä. Mutta vasta lähemmäs miljardin dollarin myynti tarkoittaisi megahittiä, jonka turvin peliala voisi ajatella kisaavansa supersankarielokuvien ja Disney-animaatioiden jättiyleisöistä.

Esimerkiksi maaliskuussa teattereihin tullut Zootopia on netonnut 13 viikossa huikeat miljardi dollaria. Kätyrit-elokuva taas on rahastanut Angry Birdsin tapaan 74 miljoonan dollarin budjetilla jopa 1,2 miljardia. Supersankarielokuvat ovat nekin yltäneet parhaimmillaan 1-1,5 miljardin dollarin lipputuloihin. Ne ovat isoille elokuvastudioille lähes takuuvarma rahantekokone, vaikka niiden budjetit ovat hittianimaatioitakin suurempia.

Pelitarinat, hohhoijaa?

Toistaiseksi sarjakuvafanit kirmaavat teattereihin selvästi innokkaammin kuin pelidiggarit.

Tämä saattaa johtua ihan vain siitä, että pelit eivät rakennu yhtä moniulotteisille hahmoille kuin sarjakuvat, ja sarjakuvat ovat lähtökohtaisesti tarinallisia - toisin kuin pelit. Tarina edellä valmistuvat myös ammattikäsikirjoittajien tyhjästä luomat - tai satuasetelmista muokkaamat - animaatioelokuvat.

Sen sijaan juonelta on turha odottaa syvällistä proosallisuutta, jos lähtökohtana on peli, jossa vihaiset linnut suuttuvat munavaraspossuille.

Toistaiseksi pelielokuvien ykkössijaa pitää vuoden 2010 Prince of Persia: The Sands of Time 336 miljoonan dollarin lipputuloillaan. Perässä tulevat Resident Evil: Afterlife 296 miljoonalla ja Lara Croft: Tomb Raider 275 miljoonalla. On siis hyvin todennäköistä, että tässä genressä Angry Birds nousee vielä kaikkien aikojen katsotuimmaksi elokuvaksi. Se on suomalaisittain upea saavutus, oli sitten itse elokuvasta mitä mieltä hyvänsä.

Roviolle myös hatunnosto rohkeudesta ja kunnianhimosta. Aikanaan supersuosittu brändi on nyt lypsetty niin tyhjäksi kuin suinkin mahdollista. Vastaavaa kaupallistamisintoa soisi löytyvän muistakin suomalaisyrityksistä.

Mutta vaikka Angry Birdistä ei tullut toivottua megahittiä, peliteollisuutta tämä ei näytä häiritsevän. Jo ensi perjantaina Yhdysvaltojen elokuvateattereihin tulee örkkipeliin perustuva Warcraft-leffa. Fantasiafilmin tuotantoon on upotettu hulppeat 160 miljoonaa dollaria.

Kohta nähdään, onko vihaisista örkeistä kiukkuisten lintujen haastajiksi.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö