Kommentti

Aleksi Ylä-Anttila 12.9. 10:22

Kova kilpailu ei ole vain asiakkaan etu

Outi Järvinen

Kansainvälinen kilpailu ruokkii luovuutta, kehittää liiketoimintaa ja palveluita sekä auttaa tavoitteiden määrittämisessä. Asiakas hyötyy. Samoin koko toimiala.

Verkkokauppa Amazonin mahdollinen tulo Pohjolaan on puhuttanut pitkään.

Viime vuoden lokakuussa hintavertailupalveluja tarjoavan ruotsalaissivusto PriceRunnerin toimitusjohtaja Nicklas Storåkers kertoi olevansa vakuuttunut, että Amazon aloittaa Ruotsissa 12 kuukauden sisällä.

Hän perusti tietonsa Business Insiderin haastattelussa esittämänsä arvion ”luotettavaan mutta epäviralliseen" lähteeseen.

Storåkersin lohduttoman näkemyksen mukaan tämä merkitsee ruotsalaisten verkkokauppojen kuolemaa.

"Silloin me kuolemme kaikki. Kaikista verkkokaupan toimijoista tulee Amazonin orjia, eikä meille jää mitään tilaa", Storåkers arvioi.

Keskustelu Amazonin ympärillä kiihtyi tämän vuoden maaliskuusta alkaen myös Suomessa ruotsalaislehti Dagens Industrin julkaistua artikkelin, jossa kerrottiin Amazonin aloittavan Pohjolassa kuluvan vuoden aikana.

Myös Suomessa alan asiantuntijat ovat esittäneet arvioita, joiden perusteella Amazonin tulo Pohjoismaihin olisi suoraan pois kotimaisilta verkkokaupoilta. Kukaan ei silti ole ollut kannanotoissaan aivan yhtä pessimistinen kuin Storåkers.

Onko Storåkersin näkemyksillä katetta?

Amazon on kaikkiin Pohjoismaiden verkkokauppoihin verrattuna massiivinen toimija. Se on maailman toiseksi suurin verkkokauppa kiinalaisen Alibaba Groupin jälkeen.

Amazonin markkinaosuus verkkokaupasta on Yhdysvalloissa noin puolet ja esimerkiksi Saksassa noin 40 prosenttia.

Viime vuonna Amazonin markkinointikulut olivat "vaatimattomat" 7,7 miljardia euroa.

Nämä ovat kovia faktoja. Mutta asiaa on syytä pohtia laajemmin kuin tarkoitushakuisen Daavid vastaan Goljat -asetelman luomisen kautta.

Uuden isokokoisen ja voimakkaan leikkikaverin saapuminen pelikentälle pistää pakan mukavasti sekaisin. On kuitenkin pitkälti omasta ajatusmallista kiinni, onko kyseessä uhka vai mahdollisuus.

Amazon tunnetaan laajan tuotevalikoiman ja suhteellisen edullisen hintatason ohella vaivattomasta ostosprosessista ja pitkälle kehitetyistä logistiikkaratkaisuista.

Nämä seikat houkuttelevat ostajia kaikkialla. Siksi Amazonin tulo hyödyttäisi ensisijaisesti asiakasta. Kentällä olisi täydessä pelikunnossa pelaaja, joka tarjoaa syötön suoraan lapaan silloin kun haluat.

Se, että vastapuolella on yritys, jolla on suuremmat resurssit ja etumatkaa, ei ole argumentti. Jos yritys nostaa kätensä valmiiksi pystyyn ja myöntää tappionsa, käy juuri, kuten Storåkers visioi.

Siksi asiaan tulisi suhtautua aivan toisesta näkökulmasta.

Oli globaaleista suuryrityksistä mitä mieltä tahansa, Amazonia asiakaslähtöisempää yritystä on vaikea kuvitella.

Jos heidän kanssaan haluaa lähteä hippasille, yrityksen on mietittävä strategiansa uudistamista alkaen verkkokaupan alustan kehittämisestä ja tuotetoimituksista.

Tyytyväistä asiakasta parempaa markkinointikanavaa ei ole olemassa. Jos joku sanoo minulle, että (tässä yhteydessä kuvitteellisessa) Ricon Pizzeriassa on Helsingin parhaat pizzat, annan paikalle hyvin suurella todennäköisyydellä mahdollisuuden vakuuttaa myös minut.

Olennaista ei ole, saako suomalainen kaupan alan yritys palvelukokonaisuutensa heti samalle tasolle Amazonin kanssa. Oikea suunta ja asteittainen kehittyminen on tärkeintä.

Jyväskylän yliopiston markkinoinnin professori Heikki Karjaluoto arvioi viime perjantaina ilmestyneen M&M:n haastattelussa, että läheskään kaikki suomalaiset eivät tunne Amazonia tai sen tarjoamia palveluja erityisen hyvin, vaikka tietävätkin yrityksen.

"Sanoisin, että aika moni Suomessa pitää Amazonia vain tiettyjen tuotteiden, kuten kirjojen, levyjen ja kodin elektroniikan myyjänä. He eivät tiedä, mitä kaikkea sieltä saa, ja mitkä ovat toimituskulut", Karjaluoto arvioi.

Arvioon on helppo yhtyä. Siksi nopeat, proaktiiviset toimet oman kaupan ja palvelun kehittämiseksi jo ennen kuin Amazon tänne mahdollisesti tulee, voivat olla yrityksen kasvun ja tulevaisuuden kannalta äärettömän tärkeitä.

Hyvä alku on tehdä samaa hyvää työtä, jota päivittäin tehdään, mutta hieman paremmin. Marraskuun Black Friday on tähän oiva tilaisuus.

Esimerkiksi ylimääräiset sosiaalisen median kanavissa toteutettavat kilpailut voivat olla pieni asia yrityksen näkökulmasta, mutta hyvin merkityksellisiä asiakkaalle.

Hyvä, yllättävä kokemus vahvistaa brändisuhdetta ja tuo kilpailuetua, myös Amazoniin verrattuna.

Siksi tärkeintä on ottaa pää pois vesiämpäristä ja katsoa rohkeasti tulevaisuuteen. Ottelua ei voi hävitä ennen kuin se on alkanut.