Kommentti

Karla Kempas 29.5. 09:50

Kuin käänteinen Robin Hood – vakiintunut puolue apinoi pikkupuolueen vaali-ilmettä

Tiina Somerpuro
Karla Kempas on Talouselämän ja M&M:n toimittaja.

Toisen puolueen symbolien omiminen ei ole Suomen poliittisessa historiassa ainutlaatuista.

Katso tätä sumennettua mainosta ja arvaa, mikä puolue on kyseessä.

 

Jos seuraat politiikkaa, ilmeinen vastaus on feministinen puolue. Puolueella on selkeä visuaalinen linja, joka perustuu räikeälle pinkille, muhkealle valkoiselle kirjasintyylille ja feminismin sanomalle.

Pinkki on puolueen identiteetille niin tärkeä rakennuspalikka, että yksi puolueen vaalisloganeista oli #VotePink, äänestä pinkkiä.

Helsingin Sanomissa lauantaina julkaistu mainos ei silti esittele feministisen puolueen ehdokkaita. Anna äänesi feministille -iskulauseen alla patsastelee viisi Rkp:n ehdokasta.

 

On vaikea kuvitella, että kyseessä olisi vahinko. Rkp:n tyypillinen värimaailma on nimittäin aika kaukana pinkistä.

Feministisen puolueen Facebook-postaus taas näytti juuri ennen vaaleja tältä:

Symbolien lainaaminen muilta puolueilta ei ole ainutlaatuista.

Ainakin kokoomus on kampanjoinut vaaleissa muiden puolueiden symbolit banderolleissaan. Demareita saattoi hiertää, kun kokoomus onki ääniä työväenpuolue-kampanjalla. Vihreät kurtistivat ehkä kulmiaan kokoomuksen vihreän eri sävyt -vaaliteemalle.

Tuoreessa tapauksessa on se ero aiempiin, että feministinen puolue on uusi ja pieni.

Puolue perustettiin vuonna 2016. Puolue sai kuntavaaleissa 2017 yhden kaupunginvaltuutetun, mutta eduskuntavaaleissa eikä eurovaaleissa yksikään puolueen jäsen ei päässyt läpi. Suosituin feministisen puolueen ehdokas, puolueen puheenjohtaja Katju Aro sai EU-vaaleissa 3145 ääntä. Euroedustajaksi päässyt Rkp:n Nils Torvalds sai 46448 ääntä.

Rkp toimi siis kuin käänteinen Robin Hood eli pyrki pönkittämään omaa vaalimenestystään sellaisen puolueen symboleilla, joka ei muutenkaan ollut saamassa tarpeeksi ääniä.

Feministisen puolueen kannalta tapauksessa on nähtävissä silti hopeareunus. Se, että Rkp lainasi pienemmältään, kertoo feministisen puolueen luoneen mieleenpainuvan ilmeen poliittiselle liikkeelleen.

Kopioiminen on kehu.

Mitäänsanomatonta kampanjailmettä ei halua matkia kukaan, ikävystyttävää sanomaa ei kannata vaalimainokseen kopioida.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö