Kommentti

Timo Pylvänäinen 26.7. 10:43

Kun Norrköpingin brückellä markkinoitiin

Timo Pylvänäinen

Maabrändi on tärkeä markkinointityökalu, mutta aina ratkaisut eivät herätä ihmisissä välttämättä positiivisia mielleyhtymiä, kirjoittaa Timo Pylvänäinen.

Isälläni oli 60-luvulla Husqvarna -merkkinen perämoottori, joka talvehti yleensä veneen perälaudassa. Jäiden lähdettyä se vetäistiin käyntiin.

Husqvarna -nimi oli laadun tae myös moottori- ja polkupyörissä, ompelukoneissa ja moottorisahoissa. Brändi on niin tunnettu, että mahdollinen mielikuvayhteys siihen on reilu markkinointivoitto.

Kesämökkiläinen tarvitsi moottorisahaa. Puuilon Norrköping-merkkisen ketjusahan pakkauksessa komeili "Pure Scandinavian Forest Technology" -mainosteksti.

Saha on valmistettu 7 000 kilometrin päässä Norrköpingistä. Kun sahan – kehnohkonkin – saa reilusti alle satasella niin kauppa käy. Kiinalaisvalmisteisten sahojen markkinaosuus on huomattava.

Tokmannin oma tuote luottaa puolestaan nimenvalinnassa saksalaisuuteen. Tokmanni myy kiinalaisvalmisteisia sähkötyökaluja ja muitakin remonttitarvikkeita jykevällä Brücke-merkillä (mit Umlaut).

Maabrändi on tärkeä markkinointityökalu. Kiinalaisten markkinointikikka muistuttaakin edesmenneen Haka-Auton tempausta 80-luvulla: maahantuotujen Wartburgien takaikkunaan liimattiin "Vankkaa saksalaista laatua" - tarra.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö