Kommentti

Kati Haapakoski 10.7. 08:41

Laatu erottuu mössöstä

Outi Järvinen
Kati Haapakoski on M&M:n toimituspäällikkö.

Mainostajilla on enemmän mahdollisuuksia kuin koskaan.

Kauppaketju Lidlin mainoskappale Kesä on kreisi pomppasi toukokuussa Spotifyn Suomen 50 viraalisinta -listan ykköseksi. Myös viime vuonna Lidlin mainoskappale Grillaa menestyi Spotifyn viraalilistalla. Tällainen suosio on tietysti kauppaketjulta saavutus sinänsä. Jos ihmiset yhdistävät kappaleen Lidliin, yritys on onnistunut. Varsinaisesti tuloksen pitäisi kuitenkin näkyä myynnin kasvuna varsinkin kesäkuukausina, joille kampanja on kohdistettu. Toki se vaikuttaa myös brändimielikuvaan pitemmällä aikavälillä.

Lidl on haastanut K- ja S-ryhmän Suomen markkinoilla, ja se näkyy myös ketjun mainonnassa. Kesäbiisit saattavat vedota nuorempiin ihmisiin enemmän kuin kilpailijoiden mainonta.

Tänä vuonna kuitenkin myös K-ryhmä on alkanut ottaa grillaussesonkia haltuun näyttävällä kampanjalla, joka tuo Australiaa Suomeen, ottaa kaikki huomioon eikä sulje pois myöskään esimerkiksi kasvissyöjiä. S-ryhmän grillausrintamalla on ollut hiljaista.

Kun erilaisia mainosviestejä sataa kaikista kanavista, vain onnistuneimmat tavoittavat yleisönsä.

Luvut kertovat mainostajien välisen kilpailun kasvamisesta: Vuonna 1920 ihmiset vastaanottivat 100 mainosviestiä päivässä. Vuonna 1950 luku oli 300 ja vuonna 2013 jo 13 000.

Saksalaisen SevenOne Median johtaja Gerald Neumüller laskeskeli toukokuussa Screenforce Dayssä Helsingissä, että kohtaamme yhden mainoksen viidessä sekunnissa. Valtaosa viesteistä lipuu silmien ja korvien ohi täysin huomaamatta, sillä ihmiset turtuvat mainontaankin.

Jotta mainoksen viesti välittyy, sen tulee paitsi herättää huomiota olla myös laadukas. Se tarkoittaa, että vaikka hyvän mainoksen kertaluonteiset kustannukset ovat usein suuremmat, sen tuottamat tulokset ovat lopulta sittenkin paremmat kuin mitäänsanomattoman.

Kun ihmiset ovat verkossa yhä enemmän mobiililaitteiden kautta, mainostajilla on entistä enemmän mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaansa melkeinpä missä ja milloin vain.

Neumüller määritteli puheessaan onnistuneiden televisiospottien kriteereitä. Hänen vinkkinsä pätevät muuhunkin mainontaan:

  1. Tarinalliset spotit saavat enemmän huomiota kuin ne, joissa tarinaa ei ole.
  2. Musiikki jää mieleen ja herättää tunteita. Musiikkia sisältävät mainokset ovat tehokkaampia kuin mainokset, joissa musiikkia ei ole.
  3. Aivot tykkäävät yllätyksistä myös mainoksissa.
  4. Huumori on aina tehokasta.
  5. Brändin nimi kannattaa mieluummin sijoittaa mainoksen alkuun kuin loppuun, koska katsojan kiinnostus hiipuu, kun tarina päättyy.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Yrityskaupat

22.11.2018 08:30

Orkla ostaa Kotipizzan

Norjalaisen monialayhtiö Orklan ostotarjous on 23 euroa osakkeelta.