Kommentti

Mirva Heiskanen 25.10.2018 10:50

Laiskat mutta kitsaat asiakkaat

Arttu Laitala
Mirva Heiskanen

Kodinkonekauppiaat uskovat palvelun pelastavan, kun hintakilpailu kiristyy vieläkin kovemmaksi. Suomalainen on kuitenkin kitsas maksamaan uusista palveluista.

Hintakilpailu on kodintekniikan kaupassa armotonta ja raaistuu entisestään. Kun Stockmann vietti Hulluja päiviään, Gigantti hyökkäsi vastaiskuun ja piti Tammiston myymälänsä auki puoleen yöhön, myi poistotuotteita 70 prosentin alennuksella ja huutokauppasi tavaroita yhden euron lähtöhinnalla.

Tempaus on hyvin giganttimainen, olihan yhtiön mainoslause oli vuosia ”Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa”. Norjalaiseen Elkjöp-ketjuun kuuluva kodinkonekauppias aloitti Suomessa 20 vuotta sitten nollasta, iski halvoilla hinnoillaan markkinoille ja on nykyisin kodintekniikan kaupan markkinajohtaja 564 miljoonan euron liikevaihdollaan.

Samalla levisi hurja hintakilpailu koko alalle ja muutama kodintekniikkaketju katosi kokonaan Suomen markkinoilta.

Nykyisin Suomessa toimii kolme isoa kodintekniikanketjua: Gigantti, Verkkokauppa.com ja Power. Neljäntenä on itsenäisten kauppiaiden Euronics-ketju.

Nykyisin halpa hinta on asiakkaalle alalla jo itsestäänselvyys, sanoo Gigantin entinen toimitusjohtaja, nykyisin konsernin kehitystehtävissä toimiva Irmeli Rytkönen.

Halpa hinta syntyy ennen kaikkea isojen ketjujen isoista ostomääristä ja matalaksi painetuista kuluista. Kansainvälinen ketju tekee kaiken mahdollisen keskitetysti, myös markkinoinnin ja mainonnan.

Samalla kauppiaiden katteet kuitenkin kutistuvat entisestään, niin kovaa hintakilpailu on.

Ratkaisuna kodintekniikan kauppiaat näkevät palvelukaupan. Yhä harvempi kuluttaja jaksaa opetella laitteiden käyttöä ja asennusta, varsinkin kun erilaiset älylaitteet ja keskitetyt järjestelmät, joissa kaikki laitteet ovat yhteydessä toisiinsa, yleistyvät vähitellen.

Laiska asiakas valitsee kaupan, josta saa älylaitteen käyttövalmiina. Tulevaisuutta voi olla sekin, että joku tuo laitteet kaupasta kotiin, tekee tarvittavat asennukset ja ehkä myy päälle vielä yhden laitteen lisää. Jo nyt kodintekniikan kauppiaat myyvät aktiivisesti erilaisia vakuutuksia laitteisiin.

Nähtäväksi jää, ovatko suomalaiset valmiita maksamaan uusista palveluista. Lisää työvoimaa tai kotikäyntiä vaativien palvelujen hinta nousee meikäläisessä verotusympäristössä väkisinkin aika korkeaksi.

Osa laitteiden ja koneiden kylkeen kaupatuista vakuutuksista tuntuu myös turhilta: vakuutus tai ei, tuotteen on kestettävä normaalia käyttöä, ja useimmilla suomalaisilla on jo laitteita korvaava kotivakuutus.

Edessä on kova taistelu, varsinkin jos kansainvälinen jätti Amazon pystyttää oman logistiikkakeskuksensa Pohjoismaihin.

”Kaikki nykyiset kodintekniikan kauppiaat ole enää hengissä viiden vuoden päästä”, oli Rytkösen ennustus Talouselämän haastattelussa syyskuussa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö