Kommentti

Juhana Rossi 21.9. 14:50

Luvut sen kertovat: Nike onnistui ottaessaan mainoksessaan riskiä

Niken kohuttu mainos kääntyi yrityksen voitoksi, kirjoittaa Juhana Rossi.

Urheiluvälinevalmistaja Nike otti hiljan riskin. Se aloitti mainoskampanjan, jonka kasvoiksi se valitsi amerikkalaisen jalkapallon pelinrakentaja Colin Kaepernickin.

Kaepernick on Yhdysvalloissa ristiriitainen hahmo: häneen on henkilöitynyt poliittinen liikehdintä, jossa urheilijat ovat vaatineet poliisia hillitsemään kovia otteitaan suhteessa afrikkalais-amerikkalaiseen väestöön.

Yhdysvaltalaiset ammattilaisurheilijat ovat Kaepernickin esimerkin innoittamia muun muassa osoittaneet mieltään polvistummalla ammattilaissarjojen otteluiden alussa silloin kun Yhdysvaltain kansallislaulu on soitettu.

Kaepernickille protestointi on merkinnyt henkilökohtaista menetystä. Kun hänen sopimuksensa San Francisco 49ers -joukkueen kanssa päättyi vuoden 2016 kauden jälkeen, mikään joukkue ei ole halunnut palkata häntä.

Arkikielellä ilmaistuna Kaepernick on siis työtön. Silti hän ei ole tuloja vailla.

Nike valitsi hänet uuden kampanjansa kasvoiksi. Uusissa mainoksissa on muun muassa Kaepernickin kasvot ja iskulause: ”Usko johonkin. Jopa silloin kun merkitsee kaiken uhraamista.”

Kampanjan mainosvideo on vakuuttavaa Nike-laatua.

Tosin Kaepernickin suuhun kirjoitetut lauseet ovat kryptisiä.

Voidaan pohtia, uhraako Kaepernick tosiaan kaiken: hän on ehtinyt urallaan ansaita miljoonia dollareita.

Lisäksi amerikkalaisen jalkapallon pelaamisen lopettaminen voi olla fiksu päätös. Peli on niin kovaa, että se vaurioittaa pelaajien aivoja.

Niken kampanja herätti vastustusta osassa amerikkalaisia. Kansallismielisten amerikkalaisten mielestä kansallislaulun aikana protestointi on käytännössä kansankunnan pilkkaamista.

Esimerkiksi nationalismia edustajana pidetty Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ennakoi, että Nike tulee kärsimään kuluttajaboikottien takia. Trump oli väärässä.

Uutistoimisto Reutersin mukaan Niken tuotteiden myynti on kasvanut 61 prosenttia sen jälkeen kun Kaepernick-kampanja alkoi. ”Neronleimaus”, kommentoi analyytikko Camilo Lyon Reutersille.