Kommentti

Anna-Kaisa Urpelainen 7.11. 11:39

Maailman suurin kulutusjuhla lähestyy jälleen – Viime vuonna sinkkujen päivän ostohurmassa kulutettiin ennätysmäiset 22 miljardia euroa, mutta missä ovat eurooppalaiset brändit?

Lauri Olander

Sinkkujen päivää vietetään kohta jälleen Kiinassa.

Pian se on täällä taas. Nimittäin maailman suurin ostohurmospäivä, joka ei tosin näy Suomessa liki lainkaan.

Kiinassa vietetään 11. marraskuuta sinkkujen päivää (Singles’ Day), jolloin oli alun perin tarkoitus juhlia yksilön voimaa protestina ystävänpäivälle.

Nykyään juhlinta on lähinnä jättimäinen, itse asiassa maailman suurin kauppapäivä, joka on ohittanut jo myynnissä muun muassa Black Fridayn.

Sinkkujen päivän suurimpia voittajia on kiinalainen verkkokauppa Alibaba, joka odottaa vastaanottavansa tämän vuoden ostohulinassa yli miljardi tilausta yhden päivän aikana.

Alibaba on masinoinut sinkkujen päivän ympärille valtavan shoppailufestivaalin. Eikä turhaan, sillä viime vuonna Alibaban kautta tehtyjen sinkkujen päivän ostosten arvo nousi ennätysmäiseen 168 miljardiin yuaniin, eli noin 21,7 miljardiin euroon.

Summa on päätä huimaava, ja se tahkottiin vain yhdessä päivässä.

Sinkkujen päivä ei ole saanut vielä erityisen suurta jalansijaa länsimaissa, mutta siihen kannattaisi alkaa jo varautua. Sinkkujen päivän odotetaan lähitulevaisuudessa tuplaavan arvonsa. Jo viime vuonna Alibaban myynti kasvoi sinkkujen päivänä edellisvuoden festivaaliin verrattuna 39 prosenttia.

Kasvuennuste heijastelee mahdollisesti mielenkiinnon nousua sinkkujen päivää kohtaan myös esimerkiksi Euroopassa.

Alibaba yrittää aktiivisesti tehdä sinkkujen päivästä kansainvälisemmän tapahtuman, vaikka vielä tällä hetkellä se on jäänyt pitkälti Kiinan sisäiseksi tapahtumaksi.

Alibaban tahtotila on kuitenkin kova, ja se yrittää saada lisää ulkomaisia brändejä myyntiin Kiinaan. Verkokauppa promoaa myös englanninkielistä myyntialustaa Alibaba.comia kovasti.

Eurooppalaisten brändien kannattaisikin aktivoitua hyppäämällä jo nyt mukaan ostosriehaan, jos ne haluavat osansa jättimäisestä kulutusjuhlasta.

Vaikka sinkkujen päivä ei koskaan tulisikaan näkyväksi tapahtumaksi länsimaissa ja Euroopassa, on Kiinan ostopotentiaali silti valtava, eikä siitä kannata jäädä paitsi.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö