Kommentti

Henrik Muukkonen 3.8.2017 11:37

Mainosrahat kaikkoavat Suomesta

Antti Mannermaa

Nousukausi velloo suomalaisten mediatalojen ympärillä, mutta siitä on ilmeisen vaikea saada rahaa tuovaa otetta.

Facebookin tuore osavuositulos on hämmentävän hyvä.

Yhtiö teki tämän vuoden toisella neljänneksellä 9,3 miljardin dollarin eli 7,7 miljardin euron liikevaihdolla 4,4 miljardin dollarin eli 3,7 miljardin euron liiketuloksen.

Suurin osa Facebookin liikevaihdosta lähes kaikki eli, 9,2 miljardia dollaria, kertyi taas mainonnasta. Mainoksista saatavat tulot kasvoivat peräti 47 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Ei ole vaikea arvata, että entistä useampi dollari vilahti Facebookin kassaan Suomesta.

Samaan aikaan suomalaiset mediayhtiöt kuten Sanoma ja tätäkin julkaisua kustantava Alma Media tuskailevat takkuilevan mainosmyynnin kanssa. Nousukausi velloo suomalaisten mediatalojen ympärillä, mutta siitä on ilmeisen vaikea saada rahaa tuovaa otetta.

Alma Median toimitusjohtajan Kai Telanteen mukaan yleensä bkt:n muutos ja kuluttajien luottamus kääntyvät jollain aikavälillä mainonnaksi. Telanteen mukaan markkinointi on erittäin alhaisella tasolla Suomen kansantaloudessa.

Voisiko syy moiseen olla se, että esimerkiksi ihan kaikkien suomalaisten mediayhtiöiden tuotteet eivät ole pärjänneet kilpailussa ja siksi niitä entistä harvempi ostaa.

Lasitalossa asuvan ei pitäisi heitellä kiviä, mutta voisiko olla myös niin, että perinteisten mediayhtiöiden kilpailijoilla on niin paljon paremmat tuotteet, että ostajat ovat vaihtaneet myyntitiskiä.

Voi olla niinkin, että yritykset ovat alkaneet markkinoida tuotteitaan entistä kiivaammin ihan ominkin voimin.

Sanoman toimitusjohtajan Susan Duinhovenin muotoilu osavuosikatsauksessa kertoo vähän ja samalla paljon. Duinhovenin tiedotelausunnon mukaan vuoden toinen neljännes oli odotustemme mukainen, vaikka Suomen mainosmarkkinaan kohdistui paineita.

Kohdistui paineita on muotoilu, jonka voi tulkita vaikka niin, että ulkomaalaiset vievät tulevaisuudessakin aina vaan enemmän ja jos Facebookin ja Googlenkin tulosta silmäilee, niin toden totta, näinkin voi ajatella.

Mitä sitten pitäisi tehdä?

Ainakin kannattaisi huomata, että Suomessakin digimainonnan osuus nousi ennätyslukemiin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä.

Digimarkkinoinnin etujärjestön IAB Finlandin toukokuisten tilastojen mukaan suuret kansainväliset mediajätit Google, Facebook ja Googlen omistama YouTube nappaavat 49,5 prosenttia Suomen digimediapanostuksista ja 16 prosenttia kokonaismediapanostuksista. Viime vuoden samalla jaksolla luvut olivat 49 prosenttia digimainonnasta ja 14 prosenttia mediamainonnan kokonaisuudesta.

Ulkomaalaisten vieraiden ottamien mainoskakun palasten koko on kasvamaan päin. Leipureita se tuskin haittaa, mutta kotimaisia vieraita kyllä.

Ai niin. Kannattaa myös muistaa, että Facebookin mainostuloista liki 87 prosenttia tuli mobiilimainonnasta kun vuotta aiemmin vastaava luku oli 84.