Kommentti

Ville Perttula 4.2. 13:33

Mainostaja nauroi itselleen ja mitään ei tapahtunut

Ville Perttula on M&M:n toimittaja.

Super Bowl todistaa, että mainonnan ei tarvitse olla vakavaa.

Mainostajat mittelivät viime yönä vuotuisessa mainonnan suurjuhlassa Super Bowlissa.

Maanantain ja sunnuntain välisenä yönä Suomen aikaan pelatun amerikkalaisen jalkapallon liigan NFL:n finaaliottelun mainoskavalkadia on arvosteltu "tasapaksuksi ja perusvarmaksi".

Esimerkiksi New York Timesin haastattelema markkinoinnin professori Charles R. Taylor toteaa, että tänä vuonna mainostajat tukeutuivat turvallisiin teemoihin ja pelasivat "varman päälle".

Samassa artikkelissa DDB Worldwiden toimitusjohtaja Wendy Clark toteaa, että mainokset olivat kaiken kaikkiaan hyviä, mutta hän ei ole varma, olivatko ne Super Bowl -tasoa.

Viime vuonna NFL:n finaaliottelun mainoksia kuvailtiin poliittisesti kantaaottaviksi.

Esimerkiksi Coca-Colan ja Airbnb:n mainoksissa käsiteltiin maahanmuuttoa ja yhteiskunnallista tasa-arvoa.

Tämänvuotiset Super Bowl -mainokset ovat suomalaisin silmin katsottuna kaikkea muuta kuin tylsää ja tasapaksuja.

Ne saavat katsojan unelmoimaan siitä, että suomalaiset mainostajat unohtaisivat olevansa haudanvakavia organisaatioita ja ottaisivat enemmän harkittuja riskejä mainonnassaan.

Mainostajien Super Bowl -mestaruus jaettiin tänä vuonna Amazonin ja Bud Lightin kesken.

Amazon todisti mainontansa voimalla, että yhtiöllä on pohjattoman kassan lisäksi sangen hyvä huumorintaju.

Yhtiö laittoi vitsiksi Alexa-älykaiuttimen käytön. Esimerkiksi näyttelijä Harrison Fordin tähdittämässä mainoksessa koiran pantaa upotettu tekoäly tilailee rekkakuormallisen koiranruokaa ja toisessa kohtauksessa poreammeeseen upotettu Alexa pullauttaa kylpijät komean ilmalennon turvin ulos ammeesta.

Mainoksen luova idea leikittelee hilpeillä tuotekehitysideoilla ja periaatteessa alleviivaa sitä, että Alexa ei ole kaikkivoipainen laite. Itseironisesta mainoksesta vastasivat mainostoimisto Lucky Generals ja Amazonin oma in-house-toimisto.

Bud Lightin mainontaa ei voi moittia tylsäksi, sillä olutmerkki suolasi mainoksessaan kilpailijoitaan.

Keskiaika-teemaisessa mainoksessa Bud Light -seurue kulkee läpi tuulen ja tuiskun, etsien kenelle väärään linnaan lähetetty maissisiirappitynnyri kuuluu.

Sankariseurue vierailee Bud Lightin kilpailijoiden Coors- ja Miller Lite -oluiden linnoissa etsimässä tynnyrin omistajaa.

Mainoksella Bud Light haluaa alleviivata, että se ei käytä oluen panemiseen maissisiirappia, mutta Coors ja Lite käyttävät.

Mainoksen taustalla on toimisto Wieden & Kennedy New York. Mainoksessa oli periaatteessa kyse perinteisestä vertailevasta mainonnasta, joka oli toteutettu rohkeasti, raikkaasti ja dollareita säästelemättä.

Amazonin ja Bud Lightin mainontaa yhdistää ennakkoluuloton syöksyminen huumorin maailmaan ja pelottomuus.

Mainosten raikkaus perustuu siihen, että ne eivät aliarvioi katsojiensa kykyä tulkita tarinaa ja sen eri tasoja.

Tietämättäni totean, että näistäkin mainoksista on joku myös suuttunut, mutta se tuskin haittaa Amazonia tai Bud Lightia. Onhan näillä yhtiöillä hyvä huumorintaju.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö