Kommentti

Elina Lappalainen 20.9. 10:44 päivitetty 20.9. 12:23

Mainostajat eivät vielä tajunneet, mistä teinipojat tavoittaa

Alma Talent
Elina Lappalainen

Monet nuoret pitävät kilpapelaajia idoleinaan. Mainostajat eivät kuitenkaan ole toistaiseksi isommin innostuneet e-urheilusta, kirjoittaa toimittaja Elina Lappalainen.

Elektroninen urheilu on 18–29-vuotiaiden miesten keskuudessa toiseksi kiinnostavin urheilulaji jääkiekon jälkeen, kertoi Sponsor Insightin tutkimus viime vuonna.

Tänä vuonna vastaavaa tutkimusta ei ole vielä julkaistu, mutta lajin saama näkyvyys suomalaisissa medioissa on kasvanut merkittävästi. Yle näytti pelkästään elokuussa 130 tuntia e-urheilun turnauksia, kun se lähetti suorana Helsingin Assembly Summerin, Overwatchin MM-karsinnat Koreassa, Dota 2: The Internationalin Kanadassa.

Kun suomalaiset kilpapelaajat Jesse "JerAx" Vainikka ja Topias "Topson" Taavitsainen voittivat Dota 2 -pelin suurturnauksen ja saivat 10 miljoonan palkintopotin, se vain lisää aiheen kuumuutta.

Silti suomalaiset yritykset eivät näytä vielä ymmärtäneen, että kilpapelaaminen olisi paras tapa tavoittaa vaikea kohderyhmä.

Sanomalehdillä, perinteisellä lineaarisella televisiolla tai radiolla ei tätä pelaavaa nuorisojoukkoa tyypillisesti tavoita. Sen sijaan he seuraavat suosikkipeleihinsä liittyviä sisältöjä esimerkiksi YouTubessa ja pelien suoratoistopalvelu Twitchissä.

Perinteisten urheilijoiden rinnalle tai tilalle monen nuoren idoliksi ovat nousseet kilpapelaajat, jotka pelaavat Counter Strikea, Dotaa, Overwatchia, League of Legendsiä tai StarCraftia.

Näkyvämmin e-urheilusta ovat silti kiinnostuneet vasta Telia, Elisa, elektroniikkakauppa Gigantti, ja pelitietokoneiden myyjä Jimm's. Veikkaus pyörittää e-urheiluun liittyvää vedonlyöntiä, ja toivoo sen luovan uutta liiketoimintaa - kun esimerkiksi raviveikkaus ei nyt ole mikään nuoren sukupolven hittilaji.

Kovimmat suomalaiset pelaajat pelaavat kansainvälisissä liigoissa ja kuuluvat ulkomaisiin seuroihin. Niillä on omat sponsorinsa ja pelissä liikkuu jo isommat rahat. Kotimainen seuratoiminta kuitenkin rakentuu kovaa vauhtia.

Maailmalta voi ottaa mallia. Esimerkiksi suomalainen Timo Kettunen, 24, on yksi e-urheilussa kansainvälistä uraa tekevistä ammattilaisista. Nimimerkillä Taimou tunnettu Overwatch-pelaaja oli viime kaudella yhdysvaltalaisen Dallas Fuelin joukkueessa. Joukkuetta sponsoroi amerikkalainen pikaruokaketju Jack in the Box.

"Liigassa maksetaan hyvää kuukausipalkkaa, otteluiden palkintorahat ovat siihen vain lisä. Raha tehdään pelaajien brändillä. Tuomme näkyvyyttä sponsorille, teemme esiintymisiä, fanitapaamisia ja mainoksia heidän kanssaan", Kettunen kertoi Talouselämän haastattelussa.

Tyhjällä kentällä olisi vielä helppo erottua.