Kommentti

Emil Elo 11.2. 11:10

Markkinoija ei tiedä maailmasta, jossa olen voittamaton

Karoliina Vuorenmäki
Emil Elo on kirjeenvaihtaja New Yorkissa.

Myynnin ja markkinoinnin tärkeimpiä sääntöjä on mennä sinne, missä ihmiset ovat.

Elämässäni tapahtui kolme mullistusta vuonna 2018: menin naimisiin, muutin Yhdysvaltoihin ja pääsin pelaamaan Red Dead Redemption 2 -peliä, jota olin odottanut kahdeksan vuotta.

Lokakuun 26. päivä istahdin nojatuoliin, enkä poistunut siitä ennen tammikuuta. Saatoin vaeltaa Valentinen ja Strawberryn alangoilla päiviä. Peliminäni söi purkkiruokaa, itse elin Uber Eatsin tarjouksilla.

Peli maksoi 70 dollaria, mutta se olisi voinut maksaa vaikka 350 dollaria, ja olisin ostanut sen. En ollut innostukseni kanssa yksin, kun heti ensimmäisenä viikonloppuna RDR2 rikkoi ennätyksiä 725 miljoonan dollarin myynnillään.

Siis tuote, jota ihmiset olivat kuluttaneet kerran kahdeksan vuotta sitten. Siinä on benchmark hyvään asiakaskokemukseen.

On ihan turhaa yrittää selittää ihmiselle, joka ei pelaa, että mikä siinä koukuttaa. Itse rakastan flow-tilaa, joka syntyy tuntien intensiivisestä keskittymisestä. Kymmenen metrin päässä keittiössä tiskit voivat olla jääneet altaaseen, mutta pelissä olen voittamaton.

Myynnin ja markkinoinnin tärkeimpiä sääntöjä on mennä sinne, missä ihmiset ovat. Se, miksi ihmiset pelaavat, ei ole tässä yhtälössä välttämättä mielenkiintoista. Tärkeintä on tietää, että pelaaminen on elämän osa-alue, jota ihminen tekee tunteella ja mielellään. Sekä se, että näitä ihmisiä on nykyään paljon.

Esimerkiksi helmikuun alussa Marshmello piti keikan Fortnitessa, ja paikalle vaelsi virtuaalisesti 10 miljoonaa ihmistä. Lukemaan ei ole laskettu niitä miljoonia, jotka katsoivat lähetyksiä Twitchin kautta.

Valtaosa yli 35-vuotiaista ei tiennyt tapahtuneesta mitään, vaikka kyseessä oli yksi maailman kaikkien aikojen suurimmista ihmisten kokoontumisista.

Pelialasta puhutaan koko ajan ja jatkuvasti joka puolella. Toistaiseksi keskustelu on liittynyt siihen, kuinka pelejä tehdään ja pelataan. Pelien kehittäjät hallitsevat keskustelua.

Nurkan takana on oivallus siitä, että yhtäkkiä taas pari sukupolvea on kasvanut aikuiseksi ostovoimaiseksi kymmenien miljoonien ihmisten massaksi, jotka kokoontuvat yhteen joka päivä tunneiksi. Siellä olisi bisnestä muillekin kuin vain peliyhtiöille.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Yhteiskunta

23.08.2019 14:59

Kuntaliitto valitsi Milttonin

Suomen Kuntaliitto ry on valinnut Milttonin viestintä- ja markkinointipalvelujensa strategiseksi ja operatiiviseksi kumppaniksi.