Kommentti

Katja Boxberg 9.1. 11:08

Markkinointi ja viestintä, varmistakaa edes tämä!

Katja Boxberg

Osaako yrityksesi vastata yhteydenottopyyntöön?

Yritysmaailmassa moni asia on muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Harva asia kuitenkaan on muuttunut yhtä paljon kuin yritysten käsitys viestinnästä.

Vielä ei-niin-kovin-kauan-sitten oli aika, jolloin yrityksen ylintä johtoa ei olisi voinut vähempää kiinnostaa, mitä viestinnän ihmiset tekivät. Nyt kiinnostaa, tai ainakin muunlaisista mielipiteistä tajutaan olla hiljaa.

Viestintäjohtaja kuuluu aiempaa useammin johtoryhmään ja viestintätoimistoista ostetaan osaamista isolla rahalla.

Siksi on kummallista, kuinka moni organisaatio kompastuu edelleen kaikkein yksinkertaisimpaan perusasiaan: yhteydenottopyyntöön vastaamiseen.

Yritys, jokainen kontakti teidän suuntaanne on paitsi potentiaalinen kauppa myös mahdollinen suurenluokan imagokämmi. Jokainen viestintään tai markkinointiin sijoitettu euro voi olla hukkainvestointi, jos tässä perusasiassa munataan.

Tämän ei pitäisi olla kovin vaikeaa. Jo pikkulapsille opetetaan, että ihmisille on kohteliasta vastata. Mieluiten saman tien ja parhaan osaamisen mukaan. Yrittäminen on tärkeämpää kuin täydellinen suoritus. Toimittajalle, ja kuluttajallekin, voi sanoa, että en tiedä, mutta otan selvää.

Tärkeintä on vastata nopeasti. Kelpo vastaus on, että olen nyt kiireinen, kokouksessa tai muuten estynyt, mutta että palaan tai autan eteenpäin.

Myös kollegalle, alaiselle ja esimiehelle on syytä vastata. Kiire ei ole syy olla vastaamatta, koska kaikilla on kiire. Nykymaailmassa kaikkien laitteiden keskellä vastaamattomuus on rujo kannanotto. ”Minun aikani on arvokkaampaa kuin sinun.”

Viestintäihmiset yleensä vastaavat asiallisesti ilman viivytyksiä. Sama ripeys kannattaisi levittää koko organisaatioon, myös asiantuntijoille.

Moni firma toimii tässä suhteessa mallikelpoisesti.

Ehkä juuri siksi vastaamattomuus ja kuolleeksi tekeytyminen tympii enemmän kuin aiemmin.