Kommentti

Elina Hakola 29.8.2018 10:10

Markkinointipäättäjä, asetu asiakkaasi asemaan!

Outi Järvinen

Markkinointipäälliköt ovat avainasemassa jalostamassa parempia ja tehokkaampia markkinoinnin käytäntöjä, kirjoittaa Elina Hakola.

M&M kertoi eilen Postin ja IRO Researchin selvityksestä, jossa kysyttiin muun muassa markkinointipäättäjien näkemyksiä eri markkinointikanavista silloin, kun he itse ovat asiakkuusviestinen vastaanottajia. Tulokset olivat ristiriitaisia.

Markkinointipäättäjistä 73 prosenttia kokee saavansa liikaa asiakkuusviestejä sähköpostin välityksellä. Sympatiseeraan heitä, sillä oma henkilökohtainen sähköpostiosoitteeni on muuttunut kaatopaikaksi järjellisen viestintäkanavan sijaan.

Markkinointipäättäjät näkevät kuitenkin sähköpostin merkittävänä asiakkuusviestinnän kanavana, vaikka olivat siis sitä mieltä, että niitä tulee liikaa. Asiakkaat kertovat saavansa 14,3 henkilökohtaista asiakkuusviestiä viikossa. He toivoisivat, että määrät pysyisivät samalla tasolla. Markkinointipäättäjät aikovat lisätä määrää – kunhan itse saavat niitä vähemmän.

Markkinointipäättäjät eivät rinnasta itseään kuluttajiin, selvitys toteaa. Vaikka runsas sähköpostimäärä ärsyttää markkinointipäättäjää, jollakin logiikalla se ei ehkä ärsytäkään asiakasta. Sori vaan, mutta kuulostaa vähän ylimieliseltä!

Uskoakseni päätös lisätä sähköpostin määrää liittyy numeroihin ja mittareihin. Jos sähköpostiviestintä toimii, miksi vähentää sitä? Asiakkaat toivovat kuitenkin itselleen hyödyllistä ja merkityksellistä sisältöä digikanavissa, jolloin se menisi enemmän palvelun kuin spämmin piikkiin.

Markkinointipäälliköt ovat avainasemassa jalostamassa parempia ja tehokkaampia markkinoinnin käytäntöjä. Ehkä asettuminen asiakkaan tai kuluttajan asemaan tuottaisi ahaa-elämyksiä, jotka poikisivat uusia ja jännittäviä markkinoinnin muotoja digikanavissa. Sähköpostin lisääminen tekee muistakin viesteistä massaa, johon vastaanottaja ei jaksa syventyä, ja sähköpostilaatikko muuttuu kaatopaikaksi. Älä tee sitä asiakkaallesi!

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö