Kommentti

Pekka Lähteenmäki 17.8. 13:16

Mikä logo kiertää maailman?

Karoliina Paavilainen
Pekka Lähteenmäki on Talouselämän ja M&M:n toimittaja.

Yksinpurjehtija Ari Huuselalle ei ole vielä löytynyt Suomesta pääsponsoria. Pitääkö katse kääntää Aasiaan?

Purjeissa olisi vielä tilaa. Sen saattoi todeta yksinpurjehtija Ari Huuselan lehdistöpurjehduksella torstaina.

Huusela metsästää sponsoreita neljään Atlantin ylitykseen ja erittäin vaativaan Vendée Globe  -maailmanympäripurjehdukseen vuonna 2020. Atlantin ylitys ja yksinpurjehdus ympäri maailman maksavat yhteensä 2,5 miljoonaa euroa. Se Huuselalla on tavoitteena kattaa sponsorivaroilla.

Huusela on kerännyt tukun tukijoita: Ukkoverkot, Asianajotoimisto HPP, Containerships, Helly Hansen, Mailroom Assistan, Healthy Boss, Super B, Raymarine, Panasonic Tough Book sekä uusimpana Asia Perspective.

Tärkein kuitenkin puuttuu eli pääsponsori.

Miksi purjeessa sitten vielä on tilaa? Yksi selitys on se, että Huusela sai veneensä vesille vasta viime keväänä. Talouselämä oli silloin seuraamassa Huuselan veneen testausta ja hänen koepurjehdustaan sillä.

Huusela ei ole kovin paljon vielä ehtinyt paneutumaan sponsorihankintaan, sillä purjehdusprojektia hän edistää vapaa-ajallaan. Päätyönään hän lentää Finnairin suuria matkustajakoneita ympäri maailman.

Lisäksi osa ajasta kuluu nykyisten sponsorien kanssa. Yksinpurjehtijan työ on kisojen välillä varsin sosiaalista: puhetilaisuuksia, tviittaamista, bloggaamista ja purjehduksia kumppanien kanssa.

Markkinointi & Mainonnan tuoreessa videohaastattelussa Huusela kertoo, että sponsorien etsintää vaikeuttaa aikapula, kun pitää ehtiä myös purjehtimaan ja huoltamaan venettä. Toinen haaste on saada sponsori vakuuttuneeksi siitä, että tällaiseen uudenlaiseen kumppanuuteen kannattaa lähteä.

Mitä sitten on tarjolla ja kenelle logon laittaminen purjeisiin ja veneeseen voisi kannattaa?

Tarjolla on näkyvyyttä lajissa, joka on maailmalla todella iso. Esimerkiksi marraskuussa starttaavaan yksinpurjehduskisa Route du Rhumiin odotetaan paikalle yli kahta miljoonaa vierailijaa.

Tämän päälle tulevat tietysti televisiota ja sosiaalista mediaa seuraavat silmäparit. Maailmanympärikisan media-arvo voi nousta Huuselan mukaan 100 miljoonaan euroon.

Tukijan ja Huuselan haasteena on saada tästä huomioarvosta itselleen iso siivu. Siihen tarvitaan kaikkia mahdollisia kanavia ja oheistapahtumia.

Niillä purjehdus ei kuitenkaan erotu muista lajeista. Parhaimmillaan purjehdus pystyy erottumaan ennen muuta tosielämän draamalla, jota ihmisen taistelu luonnonvoimia vastaan voi synnyttää.

Sponsori saa kuvaa siitä, kuinka oma vene kyntää uhmakkaasti valtamerta. Kääntöpuolena on se, että omalla brändillä varustettu vene voi joutua keskeyttämään ja jäädä ajelehtimaan törmättyään vaikka valaaseen.

Purjehdus vaatii myös sponsorilta pientä riskinottoa ja heittäytymistä. Myös purjehtijan on heittäydyttävä  – tai jopa hypättävä mereen, kuten on tehnyt mainosvideoillaan Bossin sponsoroima yksinpurjehtija Alex Thomson.

Minkä brändin sitten voisi kannattaa lähteä purjehtimaan yli Atlantin ja ympäri maailman? Ensimmäisenä tulevat mieleen globaalisti uusiutuvia polttoaineita myyvä Neste sekä Huuselan työnantaja Finnair. Molemmat ovat jo olleet sponsoroimassa Huuselaa aiemmin. Todennäköisesti keskusteluja tukijaksi lähtemisestä on jo käyty.

Kolmantena mieleen tulee Wärtsilä. Purjehdus sopii tietysti hyvin meriteollisuuteen ja energiaan keskittyvälle cleantech-yritykselle.

Wärtsilä kuitenkin sponsoroi jo suomalaista yksinpurjehtija Tapio Lehtistä. Heinäkuussa vanhojen purjeveneiden maailmanympärikisaan startannut Lehtinen oli viimeisimpien tietojen mukaan kisan kuudentena.

Luontevaa sponsorointi olisi myös Amer Sportsin urheilubrändeille, ennen muuta Suunnolle ja Salomonille. Myös Nokia on sellainen globaali brändi, jolle voisi tällainen näkyvyys kelvata.

Ehkä hissiyhtiö Koneen ja suomalaiset metsäjätit voi vielä lisätä mahdollisten pääsponsorien listaan. Sen jälkeen mielikuvitus alkaa loppua. Globaalia näkyvyyttä hakevia isoja brändejä ei meillä niin paljon ole. Vai seuraavatko Fiskarsin, Marimekon ja Rapalan asiakkaat purjehdusta?

Eipä ihme, että Huusela on kääntänyt katseensa myös ulos Suomesta. Hän julkisti torstaina uuden yhteistyökumppanin, ruotsalaisen, Suomessakin toimivan Asia Perspective -yhtiön.

Se on riippumaton neuvonantaja, joka avustaa asiakkaitaan markkinoilletulossa, markkinoiden laajentamisessa, yrityskaupoissa, sekä tekemään tuottavampaa liiketoimintaa Kiinassa ja Aasiassa.

Purjehduksen suosio on kasvussa myös Kiinassa ja juuri päättyneen Volvo Ocean Racen voitti kiinalaisvene. Asia Perspectiven mukaan ”Kiinan kasvavat markkinat ja suosio purjehdusta kohtaan linkittävät toimivasti sekä Arin, että asiakkaidemme tavoitteet”.

Mieleen tulee, että ehkäpä suomalaisveneen pääsponsorikin voi löytyä rajojen ulkopuolelta. Jospa Ariel2-vene saakin kylkeensä jokin kiinalaisbrändin. Kiinalainen Tencent omistaa suomalaisen Supercellin. Suuria biojalostamoja Suomeen suunnittelevia kiinalaisyhtiöitä on monta. Kannattaisiko kysyä niiltä sponsorirahaa?

Mutta olisiko vähän noloa, jos suomalaisveneen pääsponsori tulisikin Aasiasta? Vai olisiko se vain tätä päivää?

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö