Kommentti

Emilia Kullas 4.5. 11:24

Milloin viimeksi näit mainoksen, joka jäi mieleen?

Emilia Kullas on Markkinointi & Mainonnan ja Talouselämän päätoimittaja.

Median ja mainonnan pirstaloituminen eri kanaviin tekee yhteisten oivallusten löytämisestä entistä hankalampaa.

”Elämä on.”

”Meidän äiti tekee teidän äitien ruuat.”

”Koskaan en ole maitoa juonut, enkä juo.”

Milloin viimeksi näit mainoksen, joka jäi niin hyvin mieleen, että kerroit siitä työkaverille? Tai milloin huomasit lastesi käyttävän hokemaa, joka on peräisin mainoksesta?

Tällaiseen törmää hirveän harvoin nykyään, ja se on sääli. Hyväksyn täysin sen, että mainos keskeyttää lukemiseni tai katseluni, jos tilalle tarjottu mainos on elämys.

Median ja mainonnan pirstaloituminen eri kanaviin tekee yhteisten oivallusten löytämisestä entistä hankalampaa. Yleisöt ovat hajallaan, ja niiden tavoittamiseen on tarjolla tuhat uutta erilaista teknologiaa.

Suomi nauttii talouskasvun huipusta, mutta se ei näy lisääntyneinä markkinointipanostuksina kotimaisissa medioissa.

Isot mediayhtiöt Suomessa – Sanoma, Alma Media – kertoivat kaikki alkuvuonna samaa tarinaa. Talous kasvaa, mutta mediamainonnan määrä laski tammi-maaliskuussa yli 2 prosenttia, sanomalehtien mainonta niiasi 11 prosenttia.

Verkkomainonta kyllä kasvaa, onneksi.

Näkyvyyttä haluaville yhtiöille verkon tarkka kohdennus ja analytiikka tarjoavat houkuttelevia täsmäaseita. Yhä useampi luottaa myös omiin kanaviin, sähköpostisuoriin tai omaan sisältöön omissa kanavissa.

Ihan ok, mutta missä ovat hitit? Keskustelun aiheeksi työpaikoilla tai kaveripiirissä nousevat mainosoivallukset?

Kuluttajana ilahtuisin, jos yllättyisin.

Ja niille, jotka eivät muista: ”Elämä on” oli DNA:n mainoslause vuodelta 2015. ”Meidän äiti tekee teidän äitien ruuat” oli Saarioisten hitti vuodelta 2007. ”Koskaan en ole maitoa juonut” oli Valion maitomainoksesta alun perin 1990-luvulta ja uudelleen lämmitettynä Lemmy Kilmisterin tähdittämänä vuonna 2016.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö