Kommentti

Emilia Kullas 7.2. 12:13

Mömmösi on sinun

Emilia Kullas on Markkinointi & Mainonnan ja Talouselämän päätoimittaja.

Kuka omistaa brändisi? Sinä tai yhtiösi, mutta vain osan siitä.

Kun nyt ei vain ärsytettäisi ketään.

Vielä muutama vuosi sitten erityisesti amerikkalaiset yhtiöt olivat tunnettuja poliittisesta korrektiudestaan. Kieli keskellä suuta, että kukaan ei saisi aihetta syyttää mistään mielipiteestä.

Individual one eli presidentti Donald Trump muutti tuon asenteen, pysyvästi.

Nyt yhtiöiden odotetaan valitsevan puolensa. Tasa-arvo, kestävä kehitys, läpinäkyvyys. Oletko meidän puolella vai meitä vastaan?

Brändeistä on tullut yhteisön omaisuutta, väittää Accenture viime joulukuussa julkaistussa raportissaan.

Enää ei riitä, että yhtiön tuote antaa kuluttajalle, sen mitä hän haluaa. Laadukas, hinta kohdallaan, asiakaskokemus kohdallaan. Kiva, mutta nuo ovat perusjuttuja.

Se mitä kuluttaja janoaa, on että yhtiö seisoo samojen arvojen takana kuin hän.

Accenture kysyi asiasta yli 30 000 kuluttajalta ympäri maailmaa. Yli puolet vastaajista kertoivat valittaneensa sosiaalisessa mediassa, jos he pettyvät yhtiön arvoihin tai tapoihin toimia. Tässähän ei ole mitään uutta. Aina ihmiset ovat valittaneet.

Mutta nyt kuluttaja kääntää brändille ja sitä edustavalle yhtiölle selkänsä. Accenturen selvityksen mukaan 47 prosenttia vastaajista ovat valmiita hylkäämään brändin, 17 prosenttia kokonaan.

Brändisi ei ole enää sinun. Sen arvo syntyy yhteisössä: työntekijöiden mielipiteistä, asiakkaiden kokemuksista, osakkeenomistajien käytöksestä.

Siksi me Markkinointi & Mainonnan tekijät – toimitus kirjoittajineen, graafikoineen, valokuvaajineen – emme omista tätä mainiota mediaa. Eikä myöskään tätä kustantava Alma Media. Tämä Mömmö  on sinun, lukija. Sinun kommenttisi vievät tätä eteenpäin.

Mitä meidän pitäisi muuttaa? Olemme kuulolla.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö