Kommentti

Kati Haapakoski 14.5. 11:45

Musti & Mirri, Kotipizza, Finlayson ja Broman Group ovat onnistuneet – ja muutkin voivat

Outi Järvinen
Kati Haapakoski on M&M:n toimituspäällikkö.

Yritysten täytyy löytää monipuolisia osaajia markkinointiin ja myyntiin.

Suomalaiset ovat ruoskineet itseään heikosta markkinointi- ja myyntiosaamisesta vuosikausia. Katse kääntyy aina Ruotsiin. Tottahan se on, että naapurista löytyy yrityksiä, jotka ovat osanneet luoda menestystarinoita kansainvälisessä vähittäiskaupassa. Niitä ovat esimerkiksi H&M, Ikea ja Stadium. Totta on sekin, että suomalaiset eivät ole onnistuneet samoin.

Muun muassa nämä väitteet toistuvat kerta toisensa jälkeen: Yritykset eivät arvosta markkinointia. Yritykset eivät osaa markkinoida. Yritykset eivät investoi markkinointiin tarpeeksi. Markkinoinnilla ei ole pääsyä yritysten kulmahuoneisiin. Markkinoinnin osaajat puuttuvat yritysten hallituksista. Suomessa väheksytään markkinoinnin koulutusta.

Varmasti Suomesta löytyy yrityksiä, joihin kaikki tai ainakin osa väitteistä pätee, mutta tuskinpa kuitenkaan useimpiin. Varmasti monet yritykset menestyisivät nykyistä paremmin, jos ne keskittyisivät markkinointiin ja myyntiin nykyistä enemmän.

Ei taida kuitenkaan enää pitää paikkansa, että markkinointi ja myynti eivät pääse kulmahuoneisiin. Kyllä ne siellä jo useimmissa yrityksissä tavalla tai toisella ovat läsnä. Hyviä esimerkkejä ovat esimerkiksi Musti & Mirri, Kotipizza, Finlayson ja Broman Group, joka tunnetaan Motonet- ja Varaosamaailma-ketjuista.

Mainostajien Liiton puheenjohtajana aloitti keväällä perheyhtiö Bernerin toimitusjohtaja Antti Korpiniemi. Hän totesi nimityksensä yhteydessä, että vahva ja luotettava brändi on yksi yritysten tärkeimmistä pääomista. Hän myös totesi, että onnistunut brändinrakennus kasvattaa myyntiä. Todennäköisesti valtaosa toimitusjohtajista tietää tämän.

Ongelma saattaa olla yritysten osaamisessa tai pikemminkin sen puutteessa. Siihen voi kulmahuone päätöksillään vaikuttaa.

Markkinoinnin ammattilaisten tulee ymmärtää laajasti vaikkapa sekä teknologian mahdollisuuksia että asiakkaita ja kaikkea siltä väliltä. Markkinointi ei enää nykyisin onnistu yrityksissä, jos digiosaaminen on heikkoa. Tämä muutos on tapahtunut nopeasti. Perinteinen mainonta on vain yksi osa markkinointia eikä sillä enää kukaan pitkälle pötki. Yritysten täytyy löytää monipuolisia osaajia ja kouluttaa henkilöstöään jatkuvasti. Niiden täytyy myös osata valita yhteistyökumppaninsa taiten, kuten esimerkiksi markkinointiviestinnän toimistot. Niidenkin pitäisi pystyä tarjoamaan laaja-alaista näkemystä asiakkailleen.

Markkinoinnin ja myynnin osaamisen lisääminen on keskeinen kehityskohde. Broman Groupin toimitusjohtaja Harri Broman totesi Talouselämässä (13 / 2018), että yksi syy suomalaisten heikkoon menestykseen kansainvälisessä vähittäiskaupassa on alan korkeakoulutuksen puute. Tukholman kauppakorkeakoulussa vähittäiskauppaa voi opiskella kokonaisen tutkinnon verran. Suomalaisissa kauppakorkeakouluissa alaa voi opiskella noin 20 opintopisteen verran. Bromanin mielestä Suomeen pitää saada vähittäiskaupan laaja opintokokonaisuus samaan tapaan kuin Tukholmassa.

Tähänkin tarpeeseen tulisi reagoida nopeasti. Vähittäiskauppa siirtyy verkkoon eivätkä isotkaan tekijät ole osanneet vastata siihen ajoissa. Esimerkiksi H&M:n tulos romahti alkuvuonna. Tässä yhteydessä jo kyseltiin, miten halpavaatejätti pärjää kilpailussa vaikkapa Zalandon ja Amazonin kaltaisia verkkokaupan taitajia vastaan.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

16.10.2018 10:56

Naiset Pörssiklubiin? EVVK

Pörssimaailma kaipaa imagonsa kohennusta tasa-arvoisempaan suuntaan. Karhunpalvelus asialle tehdään, jos keskustelu juuttuu pelkästään Pörssiklubin jäsenyyden ympärille.