Kommentti

Emilia Kullas 7.9.2018 10:51

Näin poltat lenkkarisi oikein – Nike tulee kampanjakohusta ulos voittajana

Emilia Kullas on Markkinointi & Mainonnan ja Talouselämän päätoimittaja.

Kannattiko? Ottiko Nike liian ison riskin? Tuliko huomiota, mutta vääränlaista?

Kansallislaulu soi, ja Colin Kaepernick pistää toisen polvensa maahan. Eikä vain kerran. Tämä toistui vuonna 2016 useasti, kun Yhdysvaltain kansallislaulu herähti soimaan ennen San Francisco 49ersin pelin alkua.

Colin Kaepernick, San Francisco 49ersin varapelinrakentaja kieltäytyi seisomasta kansallislaulun aikana. Tämä oli hänen protestinsa mustien kokemaa poliisiväkivaltaa ja rasismia vastaan.

Protestien seurauksena Kaepernick ei pelaa amerikkalaista jalkapalloa. NFL (National Football League) aloitti kautensa tällä viikolla, mutta Kaepernick on ulkona.

Juuri ennen kuin amerikkalaisen jalkapallon kausi alkoi, Niken uusi mainos tuli ulos. Tähtenä Kaepernick, ilman pienintäkään vihjettä pelaajan tilanteeseen. Vain muutama sana: Believe in something. Even if it means sacrificing everything.

Kampanja on ollut kuuma puheenaihe koko viikon. Moni Yhdysvalloissa suuttui. Netissä levisivät videot, joissa ihmiset polttavat Niken lenkkareita ja vaatteita. Osakekurssi laski alkuviikosta kolme prosenttia.

Kannattiko? Ottiko Nike liian ison riskin? Tuliko huomiota, mutta vääränlaista?

Väitän, että Nike on oman voittajansa valinnut, taitavasti ja huolella.

NFL-liigan johtajat ja omistajat ovat valkoisia ja konservatiiveja, pelaajista 80 prosenttia mustia. Amerikkalainen jalkapallo on valtava laji Yhdysvalloissa, mutta sen yleisö ei jaa samoja arvoja tai kokemuksia. Heitä erottaa ikä, rotu ja sosiaalinen asema.

Nuori protestisukupolvi vastaan vanhemmat konservatiivit, America First -sukupolvi.

Nike osoitti selvästi, missä porukassa yhtiö seisoo.

Takana voi olla hyviä järkisyitä: Yhdysvaltojen osuus Niken liikevaihdosta on alle puolet. Valtaosa amerikkalaisen jalkapallon pelaajista on alle 30-vuotiaita. Presidentinvaaleissa heidän äänistään enemmistö meni Hillary Clintonille. Yli 45-vuotiaat suosivat Trumpia.

Niken tähtäin on nuorissa ja naisissa. Heille Nike suuntasi mainoksensa.

Seuraavaksi verkossa tuli vastaan tämä: näin poltat lenkkarisi oikein.

Teos ei todennäköisesti ole Niken tuotantoa, mutta kuvastaa hyvin Niken viestin vahvuutta: sitä on helppo jatkaa ja jakaa. Markkinointia parhaimmillaan.

Entä se osake? Oston paikka, totesivat Wall Streetin kommentaattorit.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö