Kommentti

Saara Koho 16.4. 11:07

Notre Damen arvoa ei voi rahassa mitassa

Arttu Laitala
Saara Koho on Talouselämän ja M&M:n toimittaja.

Luksusbrändien omistajaperheet lahjoittavat satoja miljoonia euroja Notre Damen katedraalin korjaamiseen.

On rakennuksia ja on ikonisia rakennuksia. Tietyt maamerkit muuttuvat symboleiksi koko kaupungille. Roomasta lähetetyssä postikortissa komeilee Colosseum, ateenalaisessa kortissa Akropolis, lontoolaisessa Big Ben ja moskovalaisessa Punainen tori.

Pariisi on yksi maailman vierailluimmista kaupungeista, ja sen kuuluisimmat nähtävyydet ovat Eiffel-torni ja Notre Damen katedraali. Nyt jälkimmäinen on pahoin vaurioitunut.

Uutinen koskettaa. Moni suomalainen on käyskennellyt pitkin Seinen rantaa ja ihastellut yhtä goottilaisen arkkitehtuurin upeimmista saavutuksista.

Notre Dame on osa ihmiskunnan yhteistä kulttuurihistoriaa. Katedraali on inspiroinut lukuisia taiteilijoita. Kuuluisin lienee kirjailija Victor Hugo, joka kirjoitti romaanin Pariisin Notre-Dame vuonna 1831. Sen pohjalta on myöhemmin tehty esimerkiksi Disneyn animaatioelokuva Notre Damen kellonsoittaja.

Katedraalin merkitystä ranskalaisille kuvannee sekin, että siellä on historiassa vietetty Maria Stuartin häitä, julistettu Jeanne d’Arc pyhimykseksi, juhlittu Napoleonin kruunajaisia ja pidetty maan presidenttien Charles de Gaullen, Georges Pompidoun ja François Mitterrandin hautajaiset.

Ei ihme, että presidentti Emmanuel Macron julisti jo viime yönä, että katedraali aiotaan uudelleenrakentaa.

”Se on osa historiaamme, kirjallisuuttamme, muistojamme. Paikka, jossa olemme kokeneet kaikki suuret hetkemme”, presidentti sanoi Le Parisien -lehden mukaan.

Yön aikana moni ranskalainen rahasuku on ilmoittanut osallistuvansa Notre Damen korjauskustannuksiin, Le Monde kertoo.

Esimerkiksi Louis Vuittonin ja Moët & Chandonin omistava luksusbränditalo LVMH ja sen omistajaperhe Arnaultit aikovat tehdä 200 miljoonan euron lahjoituksen osallistuakseen ”tämän ainutlaatuisen katedraalin, Ranskan symbolin” korjaukseen. 

Toisen luksusyhtiön Keringin omistava Pinaultin perhe aikoo puolestaan lahjoittaa jälleenrakentamiseen 100 miljoonaa euroa. Keringin brändeihin kuuluvat muiden muassa Gucci, Yves Saint Laurent, Balenciaga, Alexander McQueen ja Bottega Veneta.

Arnaulteille ja Pinaulteille rakennustöihin osallistuminen on varmasti isänmaallinen ja tunteellinen teko. Ei se huono ele ole heidän maineensakaan kannalta. Kukapa ei kannattaisi kirkon restaurointia?

Ihmiskunnan yhteisen kulttuuriperinnön suojeleminen ei ole aina ollut itseisarvo: iso osa eurooppalaista kulttuuriperintöä tuhoutui valitettavasti toisessa maailmansodassa. Siksi Haagissa solmittiin vuonna 1954 sopimus kulttuuriperinnön suojelemisesta sotatilanteessa.

Sopimuksen taustalla on ajatus siitä, että yksittäisen kansakunnan kulttuuriomaisuuden tuhoutuminen ei ole vain kansallinen ongelma; se koskee koko ihmiskuntaa.

Siksi Notre Damen kulttuuriperinnön turvaaminen on kaikkien meidän asiamme.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö