Kommentti

Seija Holtari 6.5. 10:59

Nyt kaikki ostamaan premiumia – onko tämä tosiaan se keino, jolla Stockmann pelastuu?

Seija Holtari on Talouselämän ja M&M:n toimittaja.

Stockmann vannoo luksuksen nimeen, vaikka halpamuodin voitot ovat vuosikaudet kannatelleet konsernin hölmöilyjä.

Ensin pikakertaus pörssiyhtiö Stockmannista. Sillä menee huonosti. Kiviriippa ovat Suomessa toimivat tavaratalot, jotka painavat ruttuun konsernin kannattavat osat, muotiketju Lindexin ja kiinteistöt.

Viime viikolla Stockmannin johto esitteli ensimmäiset keinonsa kohti uutta kukoistusta.

Tästä eteenpäin tavaratalot kehittävät valikoimiaan niin, että niissä korostuvat premium-tuotteet ja vastuullisuus. Stockmann haluaa nousta eräänlaiseksi vastuullisen kuluttamisen esikuvaksi.

Pelastuspaketista jää hölmistynyt olo. Tälläkö tappiot kääntyvät voitoiksi ja eikö Stockmann ole aiemminkin tehnyt juuri tätä?

Stockmann ei vielä kertonut, mitä linjaukset käytännössä tarkoittavat. Jos linjaukset eivät ole pelkkää sanahelinää, kohtuuhintaiset brändit katoavat tavaratalosta.

Sitäkään yhtiö ei kertonut, säilyvätkö myynnissä tavaratalon omat brändit. Monilla osastoilla niillä on runsaasti rekki- ja hyllytilaa.

Premium-tuotteissa myyntikatteet ovat leveät, joten niihin keskittyminen on järkevää. Mutta olisiko yhtiö edes voinut tehdä muunlaista linjausta? Tavaratalo on kallis kauppapaikka, eivätkä halpatuotteiden katteet riitä kantamaan tavaratalon kustannuksia. 

Vastuullisuuden korostaminen taas on itsestäänselvyys. Vaihtoehto olisi välinpitämättömyys tai vastuuttomuus.

Stockmann aikoo saada tavaratalot kannattaviksi vuonna 2021. Valikoimien merkittävän muutoksen vinkkelistä aikaa on vähän, sillä valikoimat lyödään lukkoon viimeistään puoli vuotta ennen kuin ne tulevat kauppoihin.

Tavaratalo voi kehittää vetovoimaansa myös vuokralaistensa kautta. Tämä tarkoittaisi, että tavarataloihin tulee yhä enemmän yhtiön ulkopuolista toimintaa ja Stockmannin oma toiminta kutistuu. Tätä kohti kehitys on kulkenut jo vuosikausia, joten tässä ei ole mitään uutta.

Stockmann-konserniin kuuluu myös kohtuuhintaista muotia myyvä Lindex. Sillä menee aika hyvin, vaikka pikamuodin maine onkin kauhtunut.

Halpa ja harmaa siis kannattaa, mutta nyt Stockmannin pitäisi äkkiä oppia tekemään rahaa myös kalliilla ja puhtoisilla palveluilla ja tuotteilla. 

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö