Kommentti

Seija Holtari 1.2. 12:00 päivitetty 7.2. 11:59

Olvi ryhtyy viinikauppiaaksi – ja samalla myös pienpanimoksi

Seija Holtari on Talouselämän ja M&M:n toimittaja.

Olvin tänään tekemä yrityskauppa on fiksumpi kuin mitä pelkät luvut kertovat.

Olvi ilmoitti tänään ostavansa enemmistön alkoholien myyjästä ja maahantuojasta Servaalista. Mitä ihmettä pörssiyhtiö tekee tällaisella firmalla?

Vahvan lonkeron ja nelosoluen – anteeksi olutkulttuurin vaalijat tämän termin käyttö – tulo ruokakauppoihin on vain osa alkoholimyynnin muutosta. Kuluttajat himoitsevat monenlaista kuohuvaa ja kuplivaa, ja ravintolat ja kaupat tykkäävät ostaa mahdollisimman laajaa valikoimaa juomatoimittajiltaan.

Yritysoston kautta Olvi laajentaa myynnissä olevien ulkomaisten juomabrändien valikoimaa. Servaali myy ja markkinoi Suomessa esimerkiksi San Miguel -oluita ja lukuisia muita kansainvälisiä siideri-, olut- ja viinimerkkejä. Servaalin valikoimissa on myös väkeviä alkoholeja.

Olvi hakee yritysoston kautta myös kasvua Ruotsiin. Baltiassa, Valko-Venäjällä tietysti kotimaassa iisalmelaisfirma on jo vahva.

Yrityskauppa tekee isosta panimosta myös ovelasti pienpanimon. Servaalin valikoimissa on iso määrä Mallaskosken kaltaisten pienpanimoiden tuotteita, joita erityisesti isot marketit nyt himoitsevat myyntiin uudistuville juomaosastoilleen.

Servaalin liikevaihto oli kesällä päättyneellä tilikaudella 27 miljoonaa euroa ja toiminta oli kohtuullisen kannattavaa. Olvin liikevaihto on noin 320 miljoonaa euroa. Tarkoitus on, että Servaali jatkaa itsenäistä toimintaansa osana konsernia. Kauppaan eivät kuulu Servaalin Baltian-toiminnot.

Yhtiöt ovat jo aiemmin tehneet yhteistyötä laitepalveluissa ja myynnissä. Kumppani on siis molemmille tuttu, mikä lisää yrityskaupan onnistumisen mahdollisuuksia.

Kaupan toteutuminen vaatii kilpailu- ja kuluttajaviranomaisen hyväksyntää. Tarkoitus on, että kauppa toteutuisi ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.