Kommentti

Matti Kankare 28.1. 11:05

Onko uuden auton hankkiminen oikeastaan koskaan ollut näin hankalaa?

Outi Järvinen
Matti Kankare on Talouselämän ja M&M:n toimittaja.

Auton ostajaa houkutellaan tuhansien eurojen arvoisilla eduilla ilmaisista tai lähes ilmaisista talvirenkaista automaattivaihteisiin.

"Uusien polttomoottoriautojen kehitys päättyy jo 2020-luvulla, kertoo tällä hetkellä maailman suurin autovalmistaja Volkswagen!" huutaa Ilta-Sanomien otsikko kuukauden takaa.

Volvo kertoo, että kaikki vuonna 2019 ja siitä eteenpäin esiteltävät uudet Volvo-autot sisältävät sähkömoottorin, ja samalla Volvo lopettaa uuden dieselmoottorin kehittämisen.

Daimler huutaa, että uusia Mersun sähköautoja ja sähköhybridejä tulee tihenevään tahtiin vuoteen 2020-luvulla. Samaa viestiä kertovat nyt kaikki autonvalmistajat.

Ja samaan aikaan poliitikot esittävät erilaisia polttomoottoriautojen myynnin täyskieltoja eri EU-maissa ja ilmastonmuutoksen nimissä vaaditaan autokantaan valtavia muutoksia – eikä hinta ole näissä vaateissa muuta kuin toisarvoinen asia.

Autoala on tulevien vuosien aikana valtavassa murroksessa, mutta vähintään yhtä suuressa murroksessa ovat ne kuluttajat, jotka paraikaa miettivät, kannattaako auto ostaa ylipäätään.

Jokainen autoa hankkiva joutuu nyt pohtimaan vaikeaa kysymystä, kuinka ekologinen oikeastaan itse on vai hankitaanko auto puhtaasti perheen tai omaan tarpeeseen.

Millä autolla on siis paras hinta-laatusuhde? Miten auto säilyttää arvonsa? Pääseekö autosta eroon kohtuullisella vaivalla? Minkälaisiin ajoihin autoa suunnitellaan? Ovatko ajo lyhyttä kaupunkiajoa vai pidempää mökkimatkaa? Mitä autoon pitää mahtua. Hankitaanko auto kahden lapsen perheelle vai kahden koiran perheelle vai kahden lapsen ja kahden koiran perheelle vai mille?

Kysymyksiä on lukemattomia ja kaikki vastaukset ovat henkilökohtaisia.

Minkä neuvon auton ostoa miettivälle voi siis antaa yleiselle tällä hetkellä?

Ainoastaan sen, että jos auton hankintaa pystyy siirtämään, niin nyt se kannattaa tehdä, josko pelikenttä olisi vuoden tai kahden kuluttua selvempi sen suhteen, miten autoteollisuus oikeasti pystyy vastaamaan maailman ilmastohaasteisiin.

Toinen vaihtoehto on hankkia uusia auto, mutta mieluummin leasing-sopimuksella, jonka avulla pystyy välttämään ainakin osittain auton yllättävästä arvon alenemasta syntyvän riskin.

Osittain siksi, että leasing-palveluja tarjoavat toimijat ja autoliikkeet ottavat toki omassa hinnoittelussaan huomioon näitä riskejä.

Valveutunut autokauppias tietää hyvin tämän kuluttajan tuskan. Siitä ovat kertoneet tammikuun tarjoukset autoliikkeellä kuin autoliikkeellä.

Auton ostajaa houkutellaan tuhansien eurojen arvoisilla eduilla ilmaisista tai lähes ilmaisista talvirenkaista automaattivaihteisiin ja nelivetoon ja pisteenä i:n päällä rahoitus 0-korolla.

Mikä voisi olla houkuttelevampaa. Silti mielessä kytee epäilys. Mitä saan tästä vuonna 2025, sehän on vain kuuden vuoden päästä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö