Kommentti

Ninni Myllyoja 4.1. 11:15

Onnetonta palvelumuotoilua, Amos Rex!

Ninni Myllyoja on Markkinointi & Mainonnan sisarlehden Faktan uutispäällikkö.

Museon olisi pitänyt olla viikonloppuisin auki enemmän kuin kuusi tuntia.

3–4 tunnin jonotus kylmässä viimassa ei ole saanut tuhansia ihmisiä kääntymään Amos Rexin ovelta. Jonottajat ovat lämmitelleet ottamalla selfieitä someen, ohikulkijat taas ovat kuvanneet satojen metrien mittaista ihmisvanaa. Yleensä meillä on totuttu kuvaamaan leipä- tai kuplaosakejonoja, ei kulttuurinälkäisiä kansalaisia. Nämä kuvat jäävät historiaan!

Hyväntuulinen jonottaminen kertoo ennen kaikkea hyvistä käytöstavoista. Palvelumuotoilullisesti asiakkaille kärsimystä aiheuttavassa jonottamisessa ei ole järjenhäivää. Tässä Amos Rexin pitää skarpata.

Amos Rexin kävijätavoite viime vuodelle oli 100 000 ihmistä. Se lyötiin yli kaksinkertaisesti. Yksi selitys pitkille jonoille on japanilaisen taiteiljakollektiivin teamLabin näyttely, joka on ilmiselvästi monen mielestä näkemisen arvoinen, vaikka sitä voi kerralla katsoa vain pieni, rajattu määrä ihmisiä. Näyttely päättyy loppiaisena. Amos Rexissä taidetaan toivoa, että seuraavat näyttelyt eivät ole ehkä yhtä suosittuja.

On ilmeistä, että suosio tuli Amos Rexille yllätyksenä. Mutta olisiko se voinut tehdä mitään toisin?

Yksinkertainen parannus olisi ollut digitaalinen varausjärjestelmä, jossa käyntiajan voi varata netistä. Monissa maailman suosituimmissa museoissa sellainen on käytössä.

Toinen ratkaisu olisi ollut jakaa vuoronumeroita. Haet oman vuoronumerosi, menet kaupungille – tai vastapäiseen Kiasmaan tai Oodiin ­– odottelemaan, ja palaat sovittuna ajankohtana. Tällainenkin järjestelmä on käytössä monessa maailman yleisökohteessa, jonne voidaan ottaa rajallinen määrä vierailijoita.

Kolmanneksi museo olisi voinut pidentää aukioloaikaansa. Viikonloppuisin, jolloin ihmisillä on eniten vapaa-aikaa, museo on ollut auki vain kuusi tuntia päivässä. Tiistaisin se on ollut kokonaan kiinni ja viikon muina päivinä se on ollut auki 7–9 tuntia.

Kolme vuotta käytössä ollut museokortti on ollut menestys. 69 euroa maksavalla ja vuoden voimassa oleva museokortilla pääsee 280 museoon ympäri Suomen. Museokortteja on painettu vajaat 200 000, ja sen hankkineet ovat olleet siihen erittäin tyytyväisiä. Myös joulukuun alussa avattu keskuskirjasto Oodi on ollut menestys. Kylmä alkuvuosi tai Amos Rexin suosio ei ole vienyt ihmismassoja sen ovilta. Päinvastoin. Tämä kertoo siitä, että kulttuurille on olemassa markkina. Mutta ovatko tarjoajat hereillä?

Amos Rexin jonot kertovat paitsi onnistuneesta näyttelystä myös epäonnistuneesta suunnittelusta. Palveluiden parannukselle on huutava tarve. Palvelumuotoilijat, auttakaa museoväkeä!