Kommentti

Mirva Heiskanen 15.3.2018 10:41

Osaatko myydä lääkärin?

Arttu Laitala
Mirva Heiskanen on Talouselämän ja Markkinointi & Mainonnan vt. päätoimittaja.

Markkinoinnin tekijöillä ja digipalvelujen rakentajilla on mehevät markkinat edessään, jos sote-uudistus lähtee liikkeelle.

Neuvostoliitossa ei markkinointia tarvinnut, kun kaikkialla oli kaupan yhden ja saman kombinaatin valmistamia kenkiä. Suomalaisessa kaupassa tarjousmainonta riitti pitkälle, kun kaksi suurta kaupparyhmää jakoi markkinat.

Kun Lidl tuli Suomeen 2000-luvun alussa, se paitsi kiristi hintakilpailua myös virkisti kaupan markkinointia – oli pakko keksiä jotain ihan uutta. Kilpailu on näkynyt ja näkyy yhä innovatiivisena markkinointina. 

Pari vuotta sitten S-ryhmä yhteistyökumppaneineen keksi suomen kieleen uuden sanan eli halpuuttamisen. Tällä viikolla Lidlin kassalla saa alennuksia vaikka kirjastokorttia vilauttamalla. Huippukampanjoita molemmat.

Sama kovan kilpailun tuoma virkeys näkyy teleoperaattoreiden mainonnassa: sekä DNA että Elisa ovat tehneet ikimuistoista mainontaa. Moni muistaa vieläkin DNA:n Elämä on -kampanjan ja Elisan lähetyssaarnaajat.

Valinnan vapaus ja kilpailun lisääntyminen alalla kuin alalla tuo markkinointiväelle lisää euroja ja pakottaa myös uudistumaan. 

Jos soteuudistus todella toteutuu, terveyspalvelujen mainostajille ja selittäjille riittää uusia, mielenkiintoisia töitä vuosiksi.

Jo pelkästään uuden systeemin käyttöohjeiden tekeminen palvelujen käyttäjille ja hoitohenkilökunnalle työllistää muutaman viestintätoimiston ja palvelumuotoilijan. Lisäksi tulee kaikki se markkinointi, jolla houkutellaan kansalaisia uusien sotekeskusten asiakkaiksi.

Yksityiset terveysyhtiöt ovat jo tottuneita mainonnan ostajia ja käyttäjiä. Vuonna 2017 terveysyhtiöt käyttivät Kantar TNS:n mukaan markkinointiin yli 8 miljoonaa euroa, tämän vuoden tammikuussa alan mediamainonta kasvoi 50 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Kasvun varaa on runsaasti.

Esimerkiksi pelkästään Ruokakeskon markkinointikulut vuonna 2016 olivat 111 miljoonaa euroa.

Terveyspalvelujen markkinointia säännellään jo nyt, ja jokainen alan yhtiö kyllä tajuaa, että lääkäriä ei voi markkinoida samalla tavalla kuin makkaraa. Liikaa ei saa luvata ja ylilyöntejä pitää välttää, mutta silti pitää erottua. Markkinoinnin tekijöille tämä on hieno haaste.

Monelle julkiselle toimijalle markkinointi tulee olemaan ihan uutta: oma viesti pitää löytää ja kirkastaa, kilpailuttaa ja ostaa tarvittavat palvelut. Hoitotoimintaa pitää tehostaa niin, että markkinointibudjetissa on rahaa.

Ylipäätään pitää opetella ajatus siitä, että on omaa työtä markkinoitava, eikä riitä että vain hoitaa potilaita mahdollisimman hyvin.

Myös asiakaspalvelun laatu ja helppous vaikuttavat potilaan valintaan. Tässä yksityiset yritykset ovat valovuosia julkista edellä. Yksityisellä lääkäri ja hoitaja vastaavat netissä chatin kautta kysymykseen muutamassa minuutissa. Julkisella puolella terveyskeskukseen ei nyt saa aina edes puhelinyhteyttä. Ajanvaraus saattaa soittaa takaisin pahimmillaan kolmen päivän kuluttua.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö