Kommentti

Katja Boxberg 16.5. 10:24

Pahimpia ovat "tässä on niinku meidän interaktiivinen tapa palvella asiakkaita" -powerpointit

Katja Boxberg

Näillä vinkeillä yritysvierailusta tulee timantti.

Toimittajan työssä on pilvin pimein hienouksia, kuten se, että järjestäen saa olla tekemisissä itseään fiksumpien ihmisten kanssa.

Eräs harvemmin esillä oleva hienous on yritysvierailut. Ne ovat taustatilaisuuksiksi tarkoitettuja vierailuja erilaisiin firmoihin ja organisaatioihin, eikä niihin liity välitöntä jutuntekotarkoitusta.

Yrityksille ne ovat tietenkin tilaisuus kertoa omia kuulumisiaan isohkolle joukolle - tässä tapauksessa - taloustoimittajia. Parasta markkinointia, siis.

Alma Median talouslehtien toimitukset tekevät julkaisusta riippuen yritysvierailuja usein ja mielellään. Vierailuista jää aina hihaan useita juttuideoita, jotka tavallisesti hioutuvat artikkeleiksi jollain aikavälillä.

Oman arvioni mukaan valtaosa vierailuista on hyödyllisiä ja osa todella hyödyllisiä. Äkkiä ei tule mieleen yhtään reissua, joka olisi ollut täysin turha. Yritykset ovat talouslehtien perusbisnestä ja siksi tutustuminen kannattaa aina.

Parannettavaa on silti.

Listasin alle viisi vinkkiä, joita noudattamalla tavallisen mielenkiintoinen yritysvierailu muuttuu timanttiseksi.

  1. Ensin tiskiin perusfaktat. Mitä firma tekee, missä se toimii ja kuka sitä johtaa? Myös hallituksen kokoonpano kiinnostaa. Aivan erityisen paljon kiinnostaa, jos johto on vaihtunut lähiaikoina. Vaikka vierailijat ovat taloustoimittajia, kukaan ei ehdi seurata tarkasti kaikkia Suomessa toimivia yrityksiä. Eikä pieni perusasioiden kertaus tee pahaa kokeneillekaan konkareille.
  2. Puhukaa numeroista ja näyttäkää numeroita esimerkiksi viideltä vuodelta. Liikevaihto, tulos, muutosprosentit, henkilöstön lukumäärä, investoinnit, omavaraisuusasteet puhuvat kieltä, jota kaikki ymmärtävät. Ilman numeroita vierailu jää ylätason livertelyksi. Pahimpia ovat markkinointitarkoituksiin tehdyt ”tässä on niinku meidän interaktiivinen tapa palvella asiakkaita” -powerpointit.
  3. Jos yritys toimii kansainvälisesti, esittäkää maa- tai maanosakohtaista tietoa yksityiskohtaisesti. ”Meillä on myyntikonttori Hongkongissa” – tason tieto ei elähdytä.
  4. Jos tilaisuuteen osallistuu toimitusjohtajan ja viestintäjohtajan lisäksi joku muu, tällä pitäisi olla ymmärrettävä rooli. Toisin sanoen jokaisella isännän tai emännän edustajalla pitäisi olla omakohtaista ja kiintoisaa kerrottavaa yrityksen toiminnasta. Yritysvierailulle ei kannata tulla selaamaan sähköpostia kännykästä. Toimitusjohtaja kyllä pärjää yksin. Ja jos ei pärjää, hänet kannattaa vaihtaa.
  5. Oma persoona likoon, toimitusjohtaja. Kertaa lyhyesti oma urapolkusi. Ihmiset, johtaminen ja vaikeuksien kautta voittoon -tarinat kiinnostavat aina. Fiksu johtaja paljastaa, ettei tiedä kaikkea. Hän kertoo johtamisestaan, tavoitteistaan ja mieluusti myös epäonnistumisistaan. Hän puhuu pyytämättä johtamansa yrityksen tavoitteista, aikeista ja omasta käsityksestään tulevaisuudesta.
  6. Aikataulusta. Paras ajankohta yritysvierailulle on aamulla. Pysykää aikataulussa. Myöhästelijöitä ei tarvitse odottaa, esittelykierrokset pidetään lyhyinä ja turhat jaarittelut toimitiloista voi jättää sikseen, jos tilat eivät ole erityisen poikkeavia. Keskitytään liiketoiminnasta puhumiseen. Se on kiinnostavinta.

Tavataan yritysvierailulla.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

16.10.2018 10:56

Naiset Pörssiklubiin? EVVK

Pörssimaailma kaipaa imagonsa kohennusta tasa-arvoisempaan suuntaan. Karhunpalvelus asialle tehdään, jos keskustelu juuttuu pelkästään Pörssiklubin jäsenyyden ympärille.