Kommentti

Tarja Kuittinen 5.12.2017 09:09

Pahin virhe markkinoinnissa voi olla irtisanoutuvan huono kohtelu

Tiina Somerpuro

Paljon puhutaan rekrytoinnista, mutta yksi asia unohdetaan turhan helposti: irtisanoutuminen.

Ei ole yhdentekevää, millaista kohtelua herkässä tilanteessa saa. Jos työntekijä tulee irtisanoutuessaan haukutuksi, tapahtuneesta ei jää kenellekään hyvää makua suuhun.

Pahimmassa tapauksessa siitä jää yrityskuvaan tahra, joka estää onnistuneita rekrytointeja tulevaisuudessa. Kukaan ei halua töihin firmaan, jossa pitää pelätä haukkuja. Arvot ovat yritysten toiminnassa yhä tärkeämpiä, minkä pitäisi näkyä myös siinä, miten työntekijöitä kohdellaan.

Parhaimmillaan onnistunut irtisanoutuminen toimii yritykselle brändiä vahvistavana viestintänä. Hyvä yritys huolehtii työntekijöidensä ammattitaidosta ja pyrkii kehittämään sitä niin, että tämä on haluttua valuuttaa työmarkkinoilla.

Irtisanoutuminen onnistuu hyvin silloin, jos yrityksessä on jo valmiiksi sitä varten mietittynä prosessi, joka on kaikkien kohdalla samanlainen.

Irtisanoutunutta on hyvä kiittää tämän työpanoksesta. Tälle tulisi järjestää erikseen haastattelu, jossa irtisanoutuneen on helppo antaa rehellinen arvio siitä, missä yhtiö on työnantajana onnistunut ja missä epäonnistunut. Parhaat kehittymisvinkit voivat hyvinkin tulla irtisanoutuvalta työntekijältä.

Lopuksi irtisanoutunutta olisi hyvä muistaa kahvihetkellä tai lounaalla. Tästä jää hyvä maku kaikille, tunne, että työntekijää arvostetaan ja jäädään kaipaamaan.

Ja kun tunne on positiivinen, se kantaa pitkälle.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö