Kommentti

Pekka Lähteenmäki 11.4.2018 13:38 päivitetty 11.4.2018 14:33

Paljonko maksat Facebookista?

Karoliina Paavilainen
Pekka Lähteenmäki on Talouselämän ja M&M:n toimittaja.

Facebookin toimitusjohtaja Mark Zuckerberg lupasi viime yönä pitää käyttäjien yksityisyydestä parempaa huolta. Auttaisiko, jos Facebookille maksaisi siitä vähän?

Paljonko maksaisit Facebookista kuukaudessa? Olisiko se yhtä arvokas kuin Spotify tai Netflix? Vai vertaisitko sitä lehtitilaukseen? Tai pitäisikö Facebookin itse asiassa maksaa sinulle arvokkaasta datastasi, joka mahdollistaa kohdennetun mainonnan?

Tällainen kysely oli viikko sitten Washington Post -lehdessä. Lehti oli laskenut, että Facebook tarvitsisi nykyään 7 dollarin kuukausimaksun mainosliikevaihtonsa korvaamiseen

Laskutoimitus tulee siitä, että Facebook imuroi viime vuonna Yhdysvaltain ja Kanadan markkinoilta noin 20 miljardin dollarin liikevaihdon, joka kertyy käytännössä mainostuloista. Kuukausikäyttäjiä sillä oli Pohjois-Amerikan markkinalla 239 miljoonaa. Heidän arvonsa mainostajalle oli siis noin seitsemän dollaria kuussa.

Sama kaava pätee todennäköisesti suunnilleen myös suomalaiseen käyttäjään.

Maksullinen Facebook on tietysti osittain fantasiaa. Facebookilla oli viime vuoden lopussa 2,1 miljardia aktiivista kuukausikäyttäjää. Joukossa on paljon ihmisiä, joilla ei ole varaa maksaa penniäkään Facebookista.

Jotkut kuitenkin saattaisivat haluta maksaa, jos vastineeksi saisivat ylimääräistä yksityisyydensuojaa ja paremman palvelun. Washington Postin kyselyssä 31 prosenttia vastaajista oli valmis maksamaan Facebookista 5 – 7 dollaria kuussa.

Tähän voi tietysti sanoa, että ei yksityisyydensuojan pitäisi olla rahakysymys. Maksua vastaan jäisivät kuitenkin pois myös mainokset.

Yksityisyydensuojasta ja vähän muustakin Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg puhui Yhdysvaltain kongressin edessä nelisen tuntia viime yönä.

”Emme ottaneet tarpeeksi laajaa näkemystä vastuustamme ja se oli iso virhe. Ja se oli minun virheeni. Ja olen pahoillani”, Zuckerberg sanoi liikuttuneena.

Myös käyttäjät ovat pahoillaan. Hekin ovat tehneet isoja virheitä siinä, kuinka huolettomasti ja millaisilla yksityisyydensuojan asetuksilla jakavat tietoa Facebookissa.

Mutta mitä huolettomampia käyttäjät ovat, sitä arvokkaampia he ovat. Facebook ei myy käyttäjädataamme, mutta myy kohdennusta mainostajille datan perusteella.

Nyt Facebook-käyttäjät ovat huolestuneita yksityisyydestä. Datassa on kuitenkin se toinen, kivempi puoli. Mitä enemmän annat tietoja palveluille, sitä parempia, osuvampia ja kiinnostavampia uutisia ja mainoksia näet.

Kun tulevaisuudessa kerrot tekoälyavustajalle kaiken, se osaa auttaa melkein kaikessa. Tällainen maailma on kiehtova ja myös pelottava. Moni haluaa varmistaa silloin yksityisyytensä. Siinä tapauksessa pieni lisämaksu Facebook Plus -palvelusta voisi kelvata monelle. Samalla newsfeedistä katoaisivat kaikkein turhimmat mainokset.

Ai miten meni Facebook-perustaja Zuckerbergin esiintyminen viime yönä? Ilmeisen hyvin, sillä Facebookin osakekurssi nousi sen aikana selvästi. Esiintymisen perusteella Facebook tuskin heti on lainsäätäjien hampaissa, vaan voi itse parantaa toimintaansa.

Zuckerberg tyrmäsi muun muassa salaliittoteorian, jonka mukaan Facebook salakuuntele käyttäjiään laitteiden mikrofonien kautta ja kohdentaisi mainontaa sillä perusteella.

Kiva kuulla.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö