Kommentti

Kati Haapakoski 19.2. 10:39

Palkat voivat joustaa myös ylöspäin – Suomen Lapissakin

Outi Järvinen
Kati Haapakoski on M&M:n toimituspäällikkö.

Ihmisten kohtaamisista syntyy mielikuva palvelusta ja sen laadusta.

Monet matkailuyritykset vuolevat kultaa Lapissa, kertoi Talouselämä (6/2018) perjantaina. Liikevoittoprosentit ovat kaksinumeroisia. Lapin matkailun huikeita kasvulukuja on hehkutettu pitkään, joten yritysten hyviä tuloksia on voinut odottaa.

Suomi teki matkailuennätyksen viime vuonna: Business Finlandin mukaan ulkomaiset yöpymiset kasvoivat 14 prosenttia edellisestä vuodesta. Vetovoimaisimmat kohteet ovat pääkaupunkiseutu ja Lappi.

Uutiset ovat myönteisiä, mutta kaikki ei silti mene aivan putkeen. Lappilaiset yrittäjät nimittäin kärsivät työntekijäpulasta. Se kuulostaa oudolta, kun yksin Lapissakin on noin 10 000 työtöntä. Pulaa on kokeista, siivoojista, eräoppaista ja tarjoilijoista.

Miksi työ ei kelpaa? Palkka lienee yksi syy.

Helsingin Sanomat kertoi helmikuun alussa kuopiolaisesta restonomista, joka haki Lapista kymmentä työpaikkaa. Yksikään työnantaja ei ollut valmis maksamaan enemmän kuin työehtosopimus määrää. Kausityöntekijän pitäisi lähteä pohjoiseen reilusti alle 2000 euron kuukausipalkalla.

Jos Lapin matkailu sakkaisi, tämä olisi ymmärrettävää. Kun niin ei ole, palkat voisivat joustaa ylöspäin.

Se kannattaa, koska henkilöstö on kuitenkin keskeinen voima yrityksissä, varsinkin palveluyrityksissä. Hyviä työntekijöitä kannattaa siis houkutella ja heistä kannattaa pitää kiinni. Sillä on merkitystä tulevaisuuden toiminnan kannalta Lapissakin.

Yrittäjillä on kovin erilaisia lähtökohtia. Parhaat panostavat henkilöstöön tosissaan. Tämä ilmeni jälleen esimerkiksi Great Place to Work -tutkimuksesta, jonka tuloksista Talouselämä kertoi perjantaina. Yksi menestyjistä oli henkilöstöhallinnon asiantuntijapalveluja ja -tietojärjestelmiä tekevä Integrata, joka voitti pienten yritysten sarjan. Integratan toimitusjohtaja Riku Heinonen totesi, että kasvu ei ole Integratalle itseisarvo ja tarkoitus. Heinonen ja yrityksen toinen perustaja Veli-Ville Kasurinen kirjasivat yrityksen strategiaan, että he pyrkivät tekemään itselleen ja kaikille työntekijöilleen loistavan työpaikan. Heinosen ja Kasurisen tavoitetta on helppo arvostaa. Selvästi se on poikinut myös menestystä.

Keskisuurten yritysten sarjan voitti digikonsultointia ja -kehitystä tekevä Nitor. Se panostaa henkilöstöön muun muassa siksi, että hyvistä työntekijöistä on it-alalla kova pula. Parhaiden työntekijöiden palkat nousevat korkeiksi ja osaajia pitää houkutella myös Suomen ulkopuolelta.

Kausityöntekijöiden sitouttaminen on tietysti vaikeampaa kuin toistaiseksi jatkuvissa työsuhteissa työskentelevien ihmisten. Silloin palkalla on taatusti iso merkitys.

Lyhytnäköinen säästäminen voi kostautua myöhemmin. Mitä useampi ulkomainen matkailija kokee saaneensa Lapissa vaikkapa hidasta ja huonoa palvelua, sitä useampi kertoo siitä eteenpäin. Eksotiikkaa löytyy muistakin maista, ja lomakohteena Lappi kilpailee monen muun kanssa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö