Kommentti

Ninni Myllyoja 21.3. 10:08

Prisma voitti halpakilvan – Kesko lyö palvelulla

Ninni Myllyoja on Markkinointi & Mainonnan sisarlehden Faktan uutispäällikkö.

Arkielämäni nousi viime viikonloppuna nextille levelille, kun K-lähikauppaani oli ilmestynyt uudenlaiset älykärryt.

Kyseessä ei ollut Keskon oma innovaatio, vaan startup-yritys Smartcartin innovaatio, jonka tarkoitus on tehdä kaupassakäynnistä helpompaa.

Älykärryt näyttävät tavallisilta kauppakärryiltä, mutta niissä on kosketusnäyttö, joka muun muassa näyttää kaupan kartan ja kertoo, missä etsimäni tuotteet sijaitsevat. Erityisenä lisänä on reseptit, jotka voi lähettää omaan älylaitteeseensa. Sen jälkeen reseptistä saa muokattua ostoslistan. Tämän ansiosta viikonloppuruokien suunnittelu viimeinkin jää historiaan!

Minulla on ilo asua keskellä palveluita. Lidliin, Ässään ja K-Supermarkettiin on jokaiseen yhtä lyhyt matka. En ole merkkiuskollinen, vaan vaihdan iloisesti kauppaa fiiliksen mukaan. Lidlistä saan halvalla perustavaraa, Ässästä mihin vuorokauden aikaan hyvänsä ja K-supermarkettiin menen, kun olen valmis maksamaan enemmän.

Viime aikoina olen huomannut valinneeni yhä useammin K-supermarketin. Kauppa on vastikään remontoitu ja valikoima on erinomainen. Vetovoimaa kasvattaa mehukone, joka lohkoo appelsiinit ja puristaa niistä mehua.

Uskon, että tämänkaltaista palvelua kuluttajat haluavat yhä enemmän. Prismat voittivat Keskon hintakilpailussa, mutta äärettömiin nekään eivät voi hintojaan pusertaa. Sama pätee Lidliin. Tarvitaan palvelua. Siinä teknologia voi auttaa.

Oman lähi-Prismani ongelma jo vuosia on ollut hyllyjen tyhjentyminen ruuhka-aikoina. Esimerkiksi karjalanpiirakkalaatikko on aina tyhjä! S-ryhmäkin on ongelman havainnut, sillä viime syksyn aikana se on testannut robotteja hyllyntäytössä S-market Vallilassa.

Tämän kaltaisessa testailussa on kaksi huonoa puolta: kun teknologia rakennetaan alusta saakka itse, sen käyttöönotto on hidasta. Ja kun teknologiaa käytetään ongelmien ratkaisuun, ongelma kyllä aikanaan poistuu, mutta palvelua itsessään se ei paranna.

Siksi K-kaupan yhteistyö Smartcartin kanssa on niin nerokasta. Yhteistyö pienen startupin kanssa mahdollistaa ketteryyden ja kokeilun. Jos yhteistyö ei toimi, se voidaan lopettaa ja kokeilla jotakin muuta. Oman talon sisällä innovointi on helposti raskaampaa.

Älykärryt vastaavat tarpeeseen, jonka olemassa olosta en edes tiennyt, mutta jonka nyt tunnistan: vaivasta keksiä koko perheelle hyvää ruokaa. Tällaisia avauksia haluan kuluttajana lisää.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Sosiaalinen media

24.04.2018 17:31

Facebook pyytää pian hyväksymään uudet käyttöehdot – Tivi: Yhteen kohtaan tulee kiinnittää erityishuomiota

Facebook joutui keväällä melkoiseen pyöritykseen, kun ilmeni että palvelusta kerättyjä tietoja oli käytetty hämärän data-analytiikkafirman työkalun rakentamiseen. Kymmenien miljoonien ihmisten tietoja hyödyntävää työkalua käytettiin tiettävästi esimerkiksi Donald Trumpin vaalikampanjassa sekä Brexitiin johtaneessa kampanjassa.