Kommentti

Matti Kankare 30.4. 12:38

Rengashotelli petti ja ärräpäät vain lentelevät – missä on tekoäly?

Outi Järvinen
Matti Kankare on Talouselämän ja M&M:n toimittaja.

Rengashotellin petetty palvelulupaus syö yrityksen uskottavuutta. Miksi ihmeessä yritykset eivät valjasta tekoälyä torjumaan pahimpia pettymyksiä?

Rengashotelli on nykyisiin loistava tapa säilyttää renkaita ja hoitaa kesä- ja talvirenkaiden vaihdot vaivattomasti. Yksi ongelma järjestelmässä kuitenkin, joka toistuu joka syksy ja osittain joka kevät – aikataulutus.

Jokainen rengashotellin käyttäjä tietää, miten järjestelmä toimii. Renkaiden vaihto on jaettu 15 minuutin slotteihin, joita vaikka kymmenen tunnin aikana on 40.

Rengashotellit ovat siis laskeneet, että yksi asentaja pystyisi teoriassa vaihtamaan renkaan näiden kymmenen tunnin aikana 40 autosta.

Näin siis teoriassa. Liikkeiden koko vaihtelee ja asentajien määrä vaihtelee liikekohtaisesti, mikä antaa mahdollisuuden tarvittavaan joustoon liikkeessä.

Asiakkaan näkökulmasta palvelun pitäisi toimia loistavasti. Hän varaa vaihtoajan, vie auton ajoissa liikkeeseen ja liike ottaa auton aikataulun mukaisesti vastaan.

Mikä siis mättää asiassa, jos palvelulupauksen mukaisen 15 minuutin sijaan asiakas odottaakin 45 minuuttia ja pahimmillaan lähes tunnin ennen kuin vaihto on valmis? Ja tämä liikkeessä, jossa auton kaikki renkaat ovat säilössä.

Rengasliikkeen asiakkaan aika on tismalleen yhtä arvokasta kuin rengasliikkeen asentajan aika. Kun ketju alkaa pettää, se pettää myös asiakkaan kohdalla, joka on maksanut siitä, että liike suorittaa tiettyjä palveluja tietyssä ajassa.

Rengasliikkeiden ruuhka-ajat ovat toki kaikkien tiedossa. Mutta, mutta.

Rengasliikkeillä on itsellään vuosikausien aikana tullut data siitä, miten järjestelmä toimii, kun tietyt raja-arvot ylittyvät esimerkiksi renkaanvaihtojen määrän suhteen.

Tällaisen tiedon jalostaminen tekoälyn avulla toisi asiakkaalle kullanarvoista tietoa jo ennakkoon siitä, onnistuuko vaihto palvelulupauksen mukaisesti vai pitääkö varautua kuinka suuriin viivytyksiin.

Tällaisen tiedon avulla asiakas voi esimerkiksi varata vaihtoajan johonkin parempaan päivään tai hetkeen, viedä ja jättää vain autonsa liikkeeseen ja hakea se vasta myöhemmin tai valmistautua oman työnsä tekemiseen (jos se vain on mahdollista) odotusaikana.

Kaikki tämä vaatii kuitenkin tietoa ennakolta rengashotellin todellisesta tilanteesta.

Olisiko rengasbisneksen aika herätä digitalisaation tuomiin lisämahdollisuuksiin asiakkaiden palvelemiseksi?

Odotan innolla tekoälyn tuloa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö