Kommentti

Henrik Muukkonen 13.2. 08:51

Rule 40 tekee sanoistakin omaisuutta - Suomi-kauppias ei hevin saa käyttää Kristan pronssia eikä Ennin mitalia

Antti Mannermaa

Kansainvälinen Olympiakomitea KOK varmistaa pääsponsoreidensa edut tiukalla säännöstöllä, joka omii 15 sanaakin.

Suomalaisen yrityksen tai yrittäjän on turha yrittää omin päin hyödyntää juuri nyt olympialaisia markkinoinnissa ja mainonnassa.

Olympialaisiin liittyvät tavaramerkit ovat KOK:n ja sen kansallisten jäsenliittojen omaisuutta. Niiden kaupallinen käyttö ilman lupaa on kiellettyä.

Rule 40 -säännöstö pitää osaltaan huolta siitä, että pääsponsorit saavat yksinomaisen oikeuden hyödyntää olympialiikkeen brändiä ja tavaramerkkejä markkinoinnissaan.

Ei ihme, sillä olympialaisten tuloista yli 40 prosenttia muodostuu olympialiikkeen kaupallisten yhteistyökumppaneiden tuesta.

Yksikään suomalainen yritys ei ole pääsponsori.

Rule 40 menee jopa niin pitkälle, että se kieltää kaupallisilta toimijoilta tiettyjen termien käytön olympialaisten aikana ja vähän ylikin. Säännöstö on voimassa koko helmikuun.

KOK:n mukaan kaupallisilta toimijoilta on kielletty myös tiettyjen olympialaisiin viittaavien termien käyttö, jos ne yhdistetään kisoihin osallistuvan nimeen tai kuvaan. Kiellettyjen sanojen listalla on esimerkiksi sanat gold, medal ja victory.

Kiellettyjä ovat myös Pyeongchang, silver, bronze, effort, performance, challenge, winter, games, sponsors ja Olympian.

Suomalainen lähikauppias ei voi tarjota tässä kuussa mitalikahveja tai olympia-alennuksia asiakkailleen ilman rangaistuksen pelkoa.

Oikeuksien käyttöä valvovat kansalliset jäsenliitot, ja niiden hyödyntämiseen on haettava lupa. Jos posti tuo hövelille kahvittajalle kirjeen Suomen Olympiakomitealta, sisällä ei välttämättä ole vapaalippuja kisoihin.

Urheilijat ja lajiliiton kumppanit eivät myöskään saa käynnistää erikoisluvatta uutta mainos- tai viestintäkampanjaa, jossa käytetään kisoihin akkreditoidun henkilön kuvaa tai nimeä. Aiemmin käynnistyneen kampanjankin tulee olla nyt helmikuussa Suomen Olympiakomitean tai Kansainvälisen Olympiakomitean erikseen hyväksymä, jos se liittyy tai yhdistyy olympialaisiin.

On turha odotella Krista Pärmäkosken tai Enni Rukajärven sponsoreiden hyödyntävän urheilijoiden pronssimitaleita lähiaikoina esimerkiksi televisiomainoksessa. Se on kiellettyä ilman poikkeuslupaa.

Rukajärveä sponsoroiva Elisakin onkin tarttunut television sijaan Facebookiin ja jakanut siellä uutisen Rukajärven prossista.

Jos ei ole helppoa urheilijoilla Pyeonchangin tuulissa, niin ei ole helppoa heillä sosiaalisessa mediassakaan.

KOK:n mainossääntöjen eli Rule 40:n mukaan kisoihin akkreditoidut henkilöt eivät saa kisa-aikana käyttää omia digitaalisen ja sosiaalisen median kanaviaan ja niihin tuottamiaan sisältöjä kaupallisiin tarkoituksiin.

He eivät myöskään saa jakaa sosiaalisessa tai digitaalisessa mediassa muilta kuin yleisöalueilta ja kisakylästä kuvattua videomateriaalia.

Blogiakaan he eivät saa kirjoittaa sponsoroiduille sivustoille tai sivustoille, joilla esiintyy kaupallisia logoja tai mainontaa. Myös sisältöjen tuottaminen medioille on kiellettyä.

Kisaan osallistuvien lienee helpointa vain keskittyä kisaamiseen eikä tuleviin mahdollisiin oikeudenkäynteihin.

Sama koskee suomalaisia yrittäjiä ja yrityksiä.

Kansa sen sijaan saa jakaa vielä tunnelmiaan haluamallaan tavalla. KOK rajoittaa vain tavaramerkkinsä ja immateriaalisten oikeuksiensa kaupallista käyttöä, ei sananvapautta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Musiikkipalvelut

20.02.2018 17:09

Spotify kaavailee uutta aluevaltausta

The Guardian ja musiikkialan julkaisut arvelevat työpaikkailmoitusten perusteella, että Spotifyssa on käynnissä kaiutinprojekti.