Kommentti

Maija Tamminen 5.2. 14:15 päivitetty 5.2. 14:48

Ruokarauhaa muotivegeille

Outi Järvinen

Olen ollut elämäni aikana ensin sekasyöjä, sitten vegetaristi, vegaani ja jälleen vegetaristi.

Kun teini-ikäisenä päätin luopua lihasta, kouluun piti viedä lupalappu kasvisruokaa varten. Hän saa todistetusti olla syömättä lihaa. Valinta oli myös avoin kutsu: tule kertomaan tänne paras lihavitsisi. Kasvisruoka itsessään oli tuolloin viisitoista vuotta sitten lähinnä vain jotain, josta liha puuttui.

Tänään on toisin: elintarvikeyhtiöt tuovat kilvan uusia vegetuotteita kauppojen hyllylle, proteiinipitoisten vegevalmisteiden valikoima on suorastaan räjähtänyt parissa vuodessa. Ruokavaliokokeiluista on tullut suosittuja somehaasteita: Vuodesta 2014 pyörinyt tammikuun vegaanihaaste päättyi juuri. Tilastokeskuksen kotitalouksien kulutustutkimuksen mukaan lihattomien kotitalouksien määrä on myös todellisuudessa kasvanut hiljalleen niin pääkaupunkiseudulla kuin maakunnissakin.

Valitettavasti aika ei ole tuonut kaikille syöjille ruokarauhaa, kenties päinvastoin. Vegaaniudesta on tullut nettimeemi, ja ruokavaliosota sosiaalisessa mediassa on saanut myös uutta voimaa IPCC:n ilmastoraportin myötä: Kasvispainotteinen ravinto voisi pelastaa ehkä ripauksen ilmastoa, mutta teko kääntyy tekopyhäksi, jos vegaani lentää Aasiaan. Harva asia herättää ihmisissä yhtä suuria tunteita kuin se, mitä muut syövät.

Siksi haluankin kiittää perinteisiä elintarviketaloja, jotka ovat tarttuneet markkinointitrendiin ja lähteneet kehittämään omia kasvisruokaversioitaan. Vaikka vege-etuliitteellä markkinoitava kananmuna kuulostaa hieman koomiselta, sekin on kasvisruoan kuluttajien määrän kasvaessa viesti myös ruokarauhan puolesta: On ok muuttaa tapojaan ja olla välillä jopa muotivege.

(Laitilan Kanatarha lanseerasi alkuvuodesta vegevaihtoehdon kananmuniin ulkokanojen ja Gmo-vapaiden kanojen siirryttyä siirryttyä 100-prosenttisesti kasvipohjaiseen rehuun.)

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö