Kommentti

Laura Kukkonen 6.7. 08:35

Saako S-ryhmä Fafa'sin brändin syöksykierteeseen?

Outi Järvinen
Laura Kukkonen on Talouselämän ja M&M-lehden toimittaja.

Fafa's lähti S-ryhmän kelkkaan tiedottamatta asiasta. Asiakkaalla on syytäkin olla harmissaan.

Ravintolabisnes pyörii hyvän ruoan ja juoman lisäksi vahvasti mielikuvien ympärillä. Henkilöbrändit ja tarinat vetävät, kun taas isot ketjut halutaan häivyttää taustalle.

Helsingin Sanomat uutisoi torstaina, että "S-ryhmä alkoi kaikessa hiljaisuudessa pyörittää Fafa's-ravintoloita".

Fafa's on pääkaupunkiseudulta ponnistava, Lähi-idästä inspiroitunutta ruokaa tarjoava pikaruokaketju, jolla on ollut ravintoloita muun muassa Kampissa, Sörnäisissä ja Kalliossa.

Viimeaikoina Fafa's on alkanut laajentua ympäri Suomea ja myös ulkomaille.

Iso kumppani auttaa Fafa'sia valloittamaan maakunnat. S-ryhmä pyörittää HS:n mukaan Fafa'sin ravintoloiden toimintaa franchise-periaatteella Helsingissä, Vantaalla, Raisiossa ja Oulussa, kuten myös Tallinnassa.

Helsingin Sanomien uutisotsikossa huomionarvoista on "kaikessa hiljaisuudessa". Kumpikaan osapuoli ei tiedottanut asiasta lehdistölle tai julkisuuteen. Toimittaja on siis saanut tiedon muuta kautta.

S-ryhmä ja Fafa's kiistävät väitteen asian peittelystä. Fafa'sin perustaja Doron Karavani kertoi HS:lle, ettei kumpikaan yritys nähnyt tiedottamista tarpeellisena. Niillä on ollut franchising-sopimus viime elokuusta alkaen.

Tällaisista asioista puhumattomuus on alan tapa, kuten on käynyt jo aiemmin ilmi. Uusista ravintoloista kertovat mediatkaan eivät mainitse alan julkkisten pyörittämien ravintoloiden todellisia omistajia. Julkkiskokit ja -ravintoloitsijat eivät itse huutele ketjuomistuksesta, mutta eivät kiellä asiaa kysyttäessä.

Onhan toki mukavampaa kertoa ja lukea tarinoita ihmisistä kuin kasvottomista ketjuista. Siksi on myös inhimillistä, että tieto uudesta jättiomistajasta voi harmittaa. Laatumielikuva ei useimpien mielessä parane siitä tiedosta, että ravintola on osa isoa ketjua.

Nykypäivänä suuressa huudossa oleva aitous karisee ketjun kyljessä kuin alppiruusun kukat kesän edetessä. Isot ketjut nähdään lähinnä helppoina ja tasalaatuisina, eivät erityisinä, eksklusiivisina tai laadullaan erottuvina.

Joskus nokkelat markkinoijat ja viestijät osaavat – ketjujenkin onneksi – kääntää mustan valkoiseksi ja nostaa henkilön tai mehukkaan tarinan yleisön nenän eteen. Näin kaikki pääsevät jatkamaan rauhallisina elämäänsä: asiakas, joka ei koe itseään huijatuksi ja ketju, jonka liiketoiminta jatkuu menestyksellisesti.

Fafa'sin julkinen salaisuus on joka tapauksessa nyt kaikkien tiedossa. Ravintolabrändi oli vegaani-, fast casual- ja terveellisyyskonseptillaan joskus osa trendikästä kaupunkikulttuuria. Nyt se on S-ravintola.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö