Kommentti

Ninni Myllyoja 11.1. 11:22 päivitetty 11.1. 12:05

Salaiset hinnat odottavat sinua

Karoliina Paavilainen
Ninni Myllyoja on Talouselämän ja Faktan toimituspäällikkö.

Tyhjänpäiväiset otsikot saastuttavat sähköpostin.

Toimittajakoulussa tärkein oppi oli uutisen kärjellään seisovan kolmion pyhyyden ymmärtäminen. Lyhykäisyydessään se tarkoittaa sitä, että tärkein asia pannaan alkuun, mielellään jo otsikkoon. Kärjellään seisovaan kolmioon kiteytyy kaikkeen viestintään. Koska lukija on kärsimätön, hänelle pitää tarjoilla tärkein ensin. Kukaan ei lue juttua loppuun.

Tämä ei enää nykymaailmassa päde.

Jos verkosta on joskus erehtynyt ostamaan jotakin, on myös melko varmasti tullut tilanneeksi kaupan oman uutiskirjeen. Uutiskirjeiden tarkoitus ei ole antaa hyville tilaajille muita parempia erikoistarjouksia, vaan saada kerran verkkoon ajautunut kuluttaja ostamaan lisää. Oikeaa asiaa uutiskirjeisiin ei riitä, siksi otsikkoon on nostettava jotakin muuta. Mielellään jotain mikä ei tarkoita mitään.

Omaan henkilökohtaiseen viestintään tarkoitettuun sähköpostiosoitteeseeni tulee viikossa jo reippaasti yli sata tuollaista kirjettä. Niiden otsikot maanittelevat klikkaamaan itseään.

”Olemme tosissamme”, sanoo Hotels.comin minulle lähettämä viesti.

”Salaiset hinnat odottavat sinua”, kuuluu sitä edeltävä viesti.

”We miss you”, väittää Lookfantastic-kirje muutaman kuukauden välein. ”It’s not over yet” -fraasia se käyttää myös usein.

”Sinulla on vielä yksi paketti avaamatta”, Viking line muistuttaa. ”Viimeinen tilaisuus”, Brandos väittää ties monennettako kertaa.

”Älä enää uneksi”, Boozt komensi tänään.

Nämä viestit ovat rasittavia. Niiden otsikot ovat niin tyhjänpäiväisiä ja muka-henkilökohtaisia, että ne ovat suorastaan luotaantyöntäviä. Ei tulisi mieleenkään avata niitä, joten siirrän ne suoraan roskakoriin.

Sitäpaitsi eihän niistä oikeasti mitään tarjouksia löydy. Viestin lopussa saatetaan luetella, mitkä poikkeukset tarjouksessa on huomioitava, mitä tavaroita tarjous ei koske tai sitten kun omat tuotteensa saa valittua ja siirrettyä ostoskoriin, huomaakin, ettei tarjous niihin päde.

Viestien tarkoitus on kai pysyä kuluttajan mielessä ja pitää heidän shoppailuhalunsa hereillä. Pikkuhiljaa ne saastuttavat koko sähköpostin. Historia osoittaa, että turhan sähköpostin määrä ei tule tästä hyytymään. Kun puhelimen kautta tehtävä markkinointi alkoi, senkin odotettiin loppuvan omaan mahdottomuuteensa. Odotettu on jo kohta kolmekymmentä vuotta. Silti tuntemattoman puhelinmyyjän ”Mitenkäs se päivä on lähtenyt käyntiin” -puhelut ovat edelleen viikoittaista arkeani. Ilmeisesti useimmat ostavat heiltä, koska muutenhan toiminta ei kannattaisi.

Puhelinmyyjiä varten puhelimessani on onneksi toiminto, jolla voi estää puhelut tietyistä numeroista. Sähköpostissa tätä toimintoa ei aina ole, tai jotenkin lähettäjät osaavat sen kiertää. Olenkin antanut periksi saastuneelle sähköpostilleni. En yritä löytää mainostekstin joukosta linkkiä, josta kirjeen kenties voi perua, vaan hommaan kokonaan uuden sähköpostiosoitteen. Niin tekee varmaan moni muukin. Kiitos verkkokaupan, pilvi täyttyy saastuneista, hylätyistä sähköpostiosoitteista.