Kommentti

Risto Malin 3.1. 09:59

Seppälä ei opettanut, tarvittiin Siperia – V-sana ei ole leikin asia

Risto Malin

Kun kauppaketju käynnistää velkasaneerauksen, asiakkaan kannattaa tehdä ostoksensa vähäriskisillä tavoilla. Ettei lelun sijasta käteen jää luu.

Sekä aikuiset että lapset kärsivät mielipahaa ja rahanmenetyksiä Suomessakin, kun BR- ja Toys 'R' Us -leluliikkeitä pyörittänyt tanskalainen Top-Toy meni konkurssiin viime vuoden lopulla. Yllätyksenä konkurssi ei tullut: uhkaavia merkkejä oli ollut ilmassa jo pitkään.

Yhdysvaltojen Toys 'R' Us -kauppoja operoinut yhtiö karahti konkurssiin jo viime maaliskuussa muun muassa kasvavan verkkokaupan paineessa. Silloin vielä vakuuteltiin, että Top-Toyn pohjoismainen myymäläketju kyllä selviää, vaikka saattaa sulkea joitakin myymälöitään.

Marraskuussa tuli kuvaan asia, jonka olisi viimeistään pitänyt panna hälytyskellot kilkattamaan. Lausuttiin v-sana eli Top-Toy käynnisti velkasaneerauksen (virallisesti tietenkin yrityssaneerauksen, mutta velkasaneerauksena järjestely kansan suussa kulkee).

Suomalaisilla on tuoretta kokemusta siitä, kuinka velkasaneerauksessa oleva kauppaketju voi kaatua nopeastikin. Vuonna 2017 Seppälä pääsi velkasaneeraukseen huhtikuussa ja karahti konkurssiin syyskuussa. Lelukaupassa asiat pahenivat ja etenivät tätäkin nopeammin.

Pitääkö saneeraukseen päätyneen ketjun myymälät siis kiertää kaukaa? Ei tietenkään, ostokset vain kannattaa tehdä järkevällä ja mahdollisimman vähäriskisellä tavalla.

Lahjakortteja ei kannata hankkia, mistä saatiin tuta jo Anttilan konkurssissa. BR:n tapauksessa uusimmat lahjakortit todennäköisesti hyvitetään mutta vanhempia ei.

Asiaa ei suinkaan päätä yhtiö nimeltä Top-Toy vaan tanskalainen konkurssipesä, jolta voi hakea hyvitystä vanhoistakin lahjakorteista. Ennuste on huono, sillä kuluttaja-asiakkaat ovat yleensä jonon viimeisiä, kun pesä jakaa varojen rippeitä velkojille.

Paras muistisääntö horjuvan kauppaketjun asiakkaalle on: käytä luottokorttia. Jos on maksanut toimittamatta jäävän lahjakortin tai vaikkapa verkkokauppaostoksen luottokortilla, voi hyvitystä vaatia konkurssipesän sijasta luottokortin myöntäjältä.

Myös maksukortin debit-puolelta maksetuista ostoksista voi joskus vaatia hyvitystä korttiyhtiöltä. Näin voi tehdä silloin, kun yhtiö on korttiehdoissaan tai muutoin sitoutunut tähän.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö