Kommentti

Juhana Rossi 23.4. 14:27

Sorrell poistui WPP:stä – onko edessä globaalien jättiläisten kutistuminen?

WPP:n pitkäaikaiseen toimitusjohtajaan Sir Martin Sorrelliin henkilöityi yhdenlainen globaali liiketoimintamalli. Lähivuodet näyttävät, kykeneekö tämä malli uusiutumaan ja luomaan nahkansa voitollisesti, kirjoittaa Juhana Rossi.

Käydäänpä pieni kisa suomalaisen polttoainevalmistajan ja globaalien mainos- ja viestintäkonsernien kesken.

Kisaan osallistuvat suomalainen Neste ja mainonnan jättiläiset WPP, Omnicom ja Interpublic. Kaikki yhtiöt ovat pörssinoteerattuja, joten lajina on osakkeen hinnan perusteella laskettu markkina-arvo.

Voittajaksi selviytyy WPP. Sen markkina-arvo 16,2 miljardia euroa. Kakkoseksi nousee Neste: sen markkina-arvo 14,0 miljardia euroa.

Kolmanneksi sijoittuu 13,7 miljardin euron markkina-arvolla Omnicom ja neljänneksi Interpublic 7,6 miljardin markkina-arvolla.

Tällainen kisa on tietysti kovin teennäinen, sillä Neste toimii hyvin erilaisessa liiketoiminnassa kuin mainos- ja viestintäkonsernit, joten yritysten suora vertailu ei ole mielekästä.

Kaksi johtopäätöstä vertailun perusteella voi tehdä. Ensiksi Neste on menestynyt viime vuosina verraten hyvin, kun suhteutetaan sijoittajien tulosodotuksia heijastava markkina-arvo yhtiön kokoon ja yhtiön työntekijämäärään, joka on runsaat viisituhatta.

Vastaavasti mainos- ja viestintäkonsernien markkina-arvot ovat verraten pieniä, kun ottaa huomioon niiden isoon koon ja kansainvälisen peiton. WPP:n palveluksessa on yli 200 000 työntekijää. Omnicomin vastaava luku on yli 70 000 ja Interpublicin yli 50 000.

Kimmokkeen tähän karkeaan vertailuun antoi viimeviikkoinen tieto, jonka mukaan WPP:n pitkäaikainen toimitusjohtaja Sir Martin Sorrell ilmoitti jättävänsä yhtiön. Ilmoituksen taustalla on muun muassa väärinkäytösepäily, joka WPP:n mukaan ilmoituksen osoittautui selvityksen jälkeen merkityksettömäksi.

Sorrellin ilmoitus oli iso uutinen, ja herätti spekulaatiota siitä, miten mainonta ja markkinointiviestintä tulevaisuudessa kehittyvät liiketoimintana.

”Perustavaa laatua oleva kysymys ei ole se, selviytyvätkö nykyiset isot konsernit. Kysymys on siitä, että millaisia uudistuksia ja rakenteellisia muutoksia tarvitaan, jotta konsernit voivat menestytä tulevaisuudessa”, kommentoi mainonnan alan konsultti Tom Doctoroff sanomalehti The New York Timesille.

The New York Timesin mukaan jättimäiset eri puolilla maailmaan satoja eri toimistoja hallitsevat konsernit ovat tukeutunut liian tiukasti kulukuuriin ja tiukkaan projektijohtoon. Nyt mainosala elää muutosta, jossa monimutkaisten jättiläisten voi olla aiempaa vaikeampi palvella yritysten tarpeita.

Samoja teemoja pohdittiin myös The Guardian -lehden analyysissa. The Guardianissa spekuloitiin myös sillä, kannattaisiko WPP pilkkoa, mikä voisi olla omistajien kannalta taloudellisesti hyvä ratkaisu.

Lehden mukaan pilkkominen voisi tuoda WPP:n omistajille yhteensä 25 miljardia euroa eli selvästi kuin yhtiön nykyinen markkina-arvo.

Mene tiedä. Joka tapauksessa Sorrelliin henkilöityi yhdenlainen globaali liiketoimintamalli. Lähivuodet näyttävät, kykeneekö tämä malli uusiutumaan ja luomaan nahkansa voitollisesti, vai sirpaloituvatko globaalit ketjut pienemmiksi kokonaisuuksiksi.