Kommentti

Piritta Palokangas 27.5. 11:06 päivitetty 27.5. 12:44

Suomessa tupakan markkinointi on laitonta – somessa lakikin on voimaton

Somejättiläisillä on varmasti enemmän keinoja puuttuja laittomuuksiin kuin lainsäätäjällä.

Suomessa kaikenlainen tupakkatuotteiden markkinointi on kielletty, ja se koskisi myös tilannetta, jossa bloggaaja pössyttelisi hashtagilla #kaupallinenyhteistyö, mutta mitä sanoo laki, jos Instagramissa yksityishenkilö, jolla on 2000-3000 seuraajaa, kertoo positiivisesti tupakkatuotteiden käyttökokemuksistaan? Laki sanoo, että tupakkatuotetta, tupakan vastiketta, tupakointivälinettä, tupakkajäljitelmää, sähkösavuketta tai nikotiininestettä ei saa markkinoida.

Silti laki on voimaton somen vaikuttajamarkkinoinnin edessä.

Hashtagilla #vape Instagramista löytyy 26 557 280 julkaisua. #vapersfinland-tägilläkin 4743. On tyylikästä poseerausta, esteettistä asettelua, kehuvia arvioita ja itse kuvattuja mainosvideoita. Kyse voi tietysti olla vain addiktiosta lajiin, jos yksityishenkilö postailee säännöllisesti tupakkatuotteista. Vai voisiko taustalla olla kaupallinen yhteistyö? Vape on yhtä kuin sähkötupakka.

Nopealla Instagram-haulla löytyy nopeasti avoimia suomalaisia tilejä, joilla on noin 2000–3000 seuraajaa, ja joiden ylläpitäjät näyttävät erityisesti tykkäävän sähkötupakasta. Ruotsista löytyy jo vaikuttaja, joka kertoo reilusti olevansa vapepromoottori.

”Uskon, että voi olla täysin mahdollista, että jokin taho, jos ei tupakkayhtiö, niin joku muu valmistajataho, on voinut maksaa siitä. Kyllä se haiskahtaa, vaikka eihän minulla mitään todisteita ole”, Suomen Ash ry:n toiminnanjohtaja Mervi Hara viittaa sähkötupakkaa kehuviin postauksiin.

Todisteita kaipaisi myös lain koura.

”Lähtökohtaisesti yksityishenkilön tekemänä se ei ole laitonta. Jos henkilö saa taloudellista tukea sähkösavukkeiden myyntiin osallistuvilta tahoilta, silloin se on kiellettyä markkinointia”, sanoo lakimies Isabella Lencion Valvirasta.

Miten voi todentaa, onko taustalla markkinointisopimus?

”On haastavaa havaita, milloin on kyse kielletystä markkinoinnista. Kysehän voi olla myös siitä, että henkilö vain kehuu käyttämiään tuotteita”, Lencion myöntää.

”Niiden halutaankin olevan tällaisia spontaaneja ilmoituksia ja kertomuksia, henkilökohtaisia kokemuksia”, Hara kommentoi tupakan vaikuttajamarkkinoinnin piirteitä.

Tupakkataeollisuus näyttäisi iskeneen kultasuoneen: Muutama nanovaikuttaja kerää jo mukavan kohderyhmän ja somen hyökyvoimahan tiedetään. Yksityishenkilöitä ei voi laki velvoittaa kertomaan, saavatko he rahallista tukea postauksilleen.

”En osaa sanoa, keksisinkö yhtäkkiä jotain vippaskonstia, millä siihen tilanteeseen voisi puuttua lainsäädännönkään keinoin”, Valviran lakimies Lencion sanoo.

Valvira voi pyytää muiden viranomaisten apua ainoastaan, jos on vahva epäilys siitä, että yksityishenkilön Instagram-postailu on maksettua laitonta toimintaa.

”Käytännön seikat hankaloittavat tilannetta: miten viranomaisen resurssit riittävät alkaa tutkia syväluotaavasti ja miten satutaan saamaan ilmoituksia tällaisesta toiminnasta.”

Ehkä ainoat avaimet toimimiseen ovat sosiaalisen median jättifirmoilla. Vähintäänkin ne voisivat jäädyttää tilit, joilla postaillaan säännöllisesti tupakkatuotteisiin liittyvillä hashtageillä. Sekin on varmasti yhtä turhauttavaa työtä kuin voikukkien kitkeminen. Koska voisi kuvitella, että mitä vähemmän tuote kestää päivänvaloa, sitä enemmän sitä halutaan markkinoida sosiaalisessa mediassa nanovaikuttajien toimesta. Mitä suurempi joukko pieniä, parin kolmen tuhannen seuraajamäärän vaikuttajia valjastetaan, sitä vaikeampi heidän tekemäänsä mainontaa on kitkeä pois.

Tupakkateollisuus haluaa savuttoman maailman

Ja loppuun hyviä uutisia: Suomessa nuorten tupakointi vähenee koko ajan. THL:n vuonna 2017 tekemän tutkimuksen mukaan enää noin 7 prosenttia suomalaisnuorista tupakoi.

Savutonta maailmaa lobbaa, yllätys yllätys, myös tupakkateollisuus.

Philip Morris julistaa haluavansa maailmasta savuttoman. Se keksii koko ajan uusia savuttomia nikotiinituotteita, joilla koukuttaa uusia käyttäjiä. Kehittyneissä maissa tupakointi vähenee koko ajan. Tupakkatuotteiden käyttäjiksi halutaan erityisesti nuoria, koska hyvin harva aikuinen enää aloittaa”, Mervi Hara sanoo.

Yhdysvalloissa makutupakkatuotteiden käyttö kasvaa, ja THL:n tutkimuksen mukaan nuoret miehet ovat Suomessa sähkötupakan suurin käyttäjäryhmä – ja sen myös voi todeta sosiaalisessa mediassa.

Amerikassa sosiaalisen median vaikuttajien ja tupakkateollisuuden yhteistyötä on tutkittu University of Southern California -yliopistossa. Tutkimuksessa saatu tieto löi ällikällä: nuoria houkutellaan eri puolilla maailmaa tupakkatuotteiden brändilähettiläiksi somessa, tapahtumissa ja jopa koulutuksissa.

Vastikään Reuters paljasti, että osa Philip Morrisin uuden sähkötupakan brändilähettiläistä somessa oli alle 25-vuotiaita, vaikka yritys suosittelee tuotteensa käyttöä vain yli 25-vuotiaille. Tupakkayhtiö pahoitteli tapahtunutta ja lopetti yhteistyön liian nuorten vaikuttajien kanssa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö