Kommentti

Saara Koho 23.1. 11:02

Suoratoistopalveluiden pudotuspeli on jo alkanut

Arttu Laitala
Saara Koho on Talouselämän ja M&M:n toimittaja.

Disney asettaa kovan haasteen Netflixille. Hintojen korottaminen voi olla väärä tie.

Netflix, Viaplay, Amazon Prime, Ruutu.fi, Bookbeat, Spotify. Kaikkiin näihin minulla on kuukausitilaus. Sen lisäksi vuokraan säännöllisesti elokuva SF Anytimen ja Google Playn palveluista.

Kun Game of Thrones pyörähtää käyntiin, joutunen taas aktivoimaan myös HBO:n tilini. Winter is coming!

Kaikkeen tähän kuluu ainakin seitsemänkymppiä kuukaudessa, vähintään 800 euroa vuodessa. Olen muuttunut viihteen viihdekäyttäjästä addiktiksi.

Mikä on suoratoistopalveluiden määrän kyllästymispiste? Kuinka monta kuukausimaksullista palvelua keskimääräinen kuluttaja ostaa?

Ei kovin monta. Pudotuspeli on jo käynnissä.

Netflix sai porskuttaa pitkään varsin vapaasti. Se ehti valloittaa kuvallisen suoratoistoviihteen markkinat, ja varhaiset haastajat toimivat lähinnä hyvinä kirittäjinä. Nyt tilanne on muuttumassa.

Viihdejätti Disney kehittää omaa suoratoistopalveluaan Disney+:aa, josta löytyisivät kaikki yhtiön tunnetuimmat elokuvat, mutta myös Marvelin ja Pixarin tuotantoa. Samalla Disney vetää lastenelokuvansa pois kilpailijoidensa, kuten Netflixin, palveluista.

Disneyn toimitusjohtaja Bob Iger on sanonut, että suoratoistopalvelun perustaminen on yhtiön tämän vuoden tärkein prioriteetti.

Samaan aikaan myös Amazon on petraamassa juoksuaan. Sen omaa tuotantoa ovat esimerkiksi kriitikoiden ylistämät sarjat The Marvelous Mrs. Maisel ja Homecoming. Palvelusta voi seurata myös Yhdysvaltain suosituinta draamaa This is Usia.

HBO:n lippulaivoja ovat esimerkiksi huippusuosittu fantasiadraamasarja Game of Thrones ja scifi-sarja Westworld.

Nordic Entertainment Group puolestaan lanseeraa Suomessa uuden Viaplay TV -palvelun. Viaplay-suoratoistopalveluun lisätään tarjolle viiden euron lisämaksua vastaan 18 televisiokanavaa.

Miten vastaa Netflix? Analyytikoiden arvioiden mukaan yhtiö käytti viime vuonna 13 miljardia dollaria oman sisältönsä tuottamiseen. Se on hurja summa.

Netflix aikoo myös korottaa palvelunsa hintaa Yhdysvalloissa, joka on yhtiön suurin markkina-alue.

Se voi olla väärä tie. Kun yhä useampi maksaa yhä useammasta suoratoistopalvelusta, hinnan korottaminen saa harkitsemaan, mitkä palvelut jäävät paletista kokonaan pois. Mikä yhdistelmä tyydyttää tarpeet parhaiten?

Joillekin Netflixin nykykäyttäjille se voi olla esimerkiksi Amazonin ja Disneyn yhdistelmä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö