Kommentti

Kati Haapakoski 22.11. 09:25 päivitetty 22.11. 14:00

Taas kuopattiin lehti eikä se edes yllätä

Outi Järvinen
Kati Haapakoski on M&M:n toimituspäällikkö.

Median monipuolisuus on lukijoiden ja tekijöiden etu.

Uuden lehden tuominen uudelle markkinalle on periaatteessa helppoa. Sen kun valmistaa laadukkaan ja puhuttelevan tuotteen ja alkaa myydä.

Eri asia on sitten se, miten tuotteesta tehdään kannattava.

Se onkin vaikeaa: Laadukkaan sisällön tekeminen on kallista. Toistaiseksi se vielä perustuu ihmistyöhön eikä sitä voi automatisoida.

Median tulisi saada tuloja sekä sisältöjen että mainosten myynnistä ja mahdollisista muista brändiin liitetyistä palveluista, mutta mikään niistä ei ole läpihuutojuttu. Ihmiset ovat nihkeästi valmiita maksamaan sisällöistä silloinkin, kun niitä myy vanha ja arvostettu media. Uuden tuotteen on monin verroin vaikeampi ylittää tuo kynnys.

Mainostajat puolestaan hakevat turvallisesti massoja ja päätyvät entistä useammin vaikkapa sosiaaliseen mediaan, vaikka monissa tapauksissa parempi kohdentaminen luotettavassa ympäristössä saattaisi olla tuottoisampaa ja järkevämpää.  Tämä näkyy luvuissa: Mediamyynti on laskenut vuosikausia. Kantar TNS:n tuoreiden lukujen mukaan miinusta kertyi taas myös lokakuussa.

Tuorein esimerkki epäonnistuneesta lanseerauksesta on maailmankuulu talouslehti Forbes, jonka ensimmäinen numero ilmestyi Suomessa viime vuoden maaliskuussa. Eläkevakuutusyhtiö Varma hakee sen kustantajaa SK Media Finlandia konkurssiin.

Forbes ei ole ainoa lajissaan, sillä aiemminkin on yritetty. 1990-luvun lopussa Sanoma-konserni perusti Taloussanomat-lehden kilpailemaan Alma Median Kauppalehden kanssa. Kovasta yrityksestä ja innosta huolimatta Taloussanomista ei tullut sellaista menestystä kuin Sanoma haaveili, vaan lehti tuotti tappiota vuosikausia. Taloussanomat on kyllä edelleen olemassa, mutta nykyisin se löytyy Ilta-Sanomien alaisuudesta verkossa.

Ruotsalainen Bonnier puolestaan perusti Suomeen naistenlehti Olivian. Maineesta ja kunniasta huolimatta Olivia ei pystynyt lunastamaan taloudellisia lupauksiaan. Bonnier myi aikakauslehtensä Aller Medialle, joka lopetti Olivian ja Divaanin vuonna 2015.

Median monipuolisuus on sekä lukijoiden että tekijöiden etu. Sitä parempi on, mitä useammasta lähteestä on saatavissa laadukasta journalistista sisältöä. Tästäkin syystä uusille tuotteille, vaikkapa hitaaseen journalismiin erikoistuneelle Long Playlle ja päättäjäkohderyhmään erikoistuneelle MustReadille, todella soisi onnistumisia.

Markkinointi & Mainonta on osa Alma Mediaa.

Korjaus 22.11.2018 klo 13:59 Bonnier myi Olivian Aller Medialle, joka lakkautti lehden vuonna 2015.