Kommentti

Jani Niipola 23.4. 12:07 päivitetty 23.4. 12:34

Tämä vallankumous tarvitsee myös puolivillaisia taistelijoita

Kun kestävästä kehityksestä tulee trendi, kaksinaismoralismilta ei voi välttyä.

Maailmanlaajuisessa Vaatevallankumous-kampanjassa barrikaadeille marssitetaan tällä viikolla sekä kuluttajat että vaatevalmistajat. Jos joskus tuntuu siltä, että paljon puhuttuja muutoksia ja uhkakuvia vastaan taisteleminen on epämääräistä ja vaikeaa yksilön kohdalla, vaatteiden osalta se on helppoa. Ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin valintoja.

Vaatebisneksen valoisassa tulevaisuudessa kyse on laadusta, ei määrästä. Tätä viisautta painottaa myös Vaatevallankumous. Kampanjan perusteeseihin kuuluu, että vaatteen käyttöiän pidentäminen yhdeksällä kuukaudella vähentäisi hiili- ja vesijalanjälkeä sekä jätteen määrää jopa 20–30 prosentilla.

Valintoja, valintoja. Jos ostat 30 euron kengät, ostat uudet joka vuosi. Jos ostat 300 euron kengät, oikein hoidettuna käytät niitä 10 vuotta. Jos ostat hyvät 300 euron kengät kierrätettynä, maksat niistä 30 euroa ja käytät silti vuosia. Ellen MacArthur -säätiön mukaan vaateteollisuus tuottaa vuosittain 53 miljoonaa tonnia kuituja. Määrästä kaatopaikalle päätyy 70 prosenttia ja alle yksi prosentti siitä kierrätykseen. Säätiö ei kerro, onko kaatopaikka täynnä laatua vai halpista, voimme vain arvailla.

Vastuullisuus on tekoja, sanotaan. Kuluvalla viikolla kuluttajat voivatkin haastaa sosiaalisessa mediassa valmistajia #whomademyclothes-tunnisteella, joka suomalaisillekin brändeille iskee aika ajankohtaisesti hermoon.

Vastuullisuusteot ovat selvästi myös raporttien ja selvitysten tekoa. Kuluttajalle raporttien ja selvitysten määrä on hämmentävä, mutta niin on välillä niiden laatukin. Brändejä palkitaan jopa siitä, että kuluttajat pitävät niitä vastuullisina. Hyvää markkinointia varmaankin, mutta epäselvää on, mitä tekemistä sillä on todellisen vastuullisuuden kanssa.

Kun kestävästä kehityksestä tulee trendi, kaksinaismoralismilta ei voi välttyä. Sama ihminen voi raivota somessa siitä, että Reinojen tuotanto siirtyy Lieksasta pois ja ostaa halpisketjusta lapsilleen sandaalit. Vaikuttaja postaa tiistaina kuvan päivästä, jolloin Suomi käytti osuutensa maailman luonnonvaroista ja keskiviikkona asukuvan ja alekoodin saksalaiseen verkkokauppaan.

Samaa pohdiskelevien emojien henkeä on ilmassa, jos tavaratalo järjestää ensin vaikuttajille vaatteiden korjausoppi-illan ja pari viikkoa myöhemmin hurmoshenkiset tarjouspäivät. Yritykset saadaan kuitenkin mukaan, kun kuluttajat niin vaativat. Ja kuluttajan vaatimukset nimenomaan vaatteiden valmistuksesta ja alkuperästä ovatkin selvästi kasvussa.

Vaatevallankumouksen tehtävä on haastava, mutta ei edes nettikolumneissa mustavalkoinen. Muutos ei synny sadalla täydellisesti kaikkia sääntöjä noudattavalla, vaan miljoonalla epätäydellisellä. Vaatevallankumoukset tarvitsevat myös puolivillaisia taistelijoita.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö