Kommentti

Kati Haapakoski 12.9. 12:38

Tappiollinen MTV tekee miljoonainvestoinnin – laajentaa uutistarjonnan ympärivuorokautiseksi

Outi Järvinen
Kati Haapakoski on M&M:n toimituspäällikkö.

Toimitusjohtaja Jarkko Nordlundin mukaan MTV käyttää valtion uutistuen vaaliohjelmiin, ei nyt tehtävään uudistukseen.

Viime vuosina on harvoin nähty mediaväkeä yhtä muikeana kuin tänään keskiviikkona aamupäivällä MTV:n tiedotustilaisuudessa.

Lavalla hymyilivät niin päätoimittaja Tomi Einonen, uutis- ja ajankohtaissisältöjen ohjelmapäällikkö Jyrki Huotari kuin MTV:n toimitusjohtaja ja Mediahub Helsingin uusi hallituksen puheenjohtaja Jarkko Nordlundkin. Kolmikko kertoi MTV:n tekevän uutistoiminnalleen suurimman uudistuksen sitten 1990-luvun taitteen. Se tarkoittaa, että yhtiö laajentaa uutistarjontaansa digitaalisissa kanavissa ympärivuorokautiseksi ja päivittää uutisstudionsa ilmeen, teknologian ja toiminnallisuuden.

Muutos on suuri ja niin ollen myös kallis. Nordlundin mukaan investointi on miljoonaluokkaa. Se on iso summa kenelle tahansa, mutta etenkin MTV:lle, jonka tulos oli 24 miljoonaa euroa tappiolla viime vuonna.

Myös liikevaihto putosi yhdeksän prosenttia vuodesta 2016 ja oli 183 miljoonaa euroa. Televisiotoiminta on muuttunut, kun perinteisen lineaarisen television katsominen on vähentynyt, mutta suoratoisto- ja digipalvelujen ansiosta kokonaiskulutus on kasvanut. Lisäksi ihmiset haluavat seurata uutisia kaikkina vuorokauden aikoina.

Investoinnin koosta päätellen MTV:n odotukset uudistuksen hyödyistä ovat kovat. Toisaalta kustannuksia leikkaamalla ja säästämällä mikään yritys harvemmin kääntyy kasvu-uralle. Usein käännökset edellyttävät investointeja, ja MTV on päättänyt nyt luottaa investointeihin.  

Kannattaa myös muistaa, että yhtiö on myös saamassa rahaa. Valtio myönsi MTV:lle yhteensä kolme miljoonaa euroa avustusta uutis- ja ajankohtaistoiminnan ylläpitoon ja laajentamiseen tälle ja ensi vuodelle. Samalla yhtiölle asetettiin palveluvelvoite.

Nordlund vakuutteli tiedotustilaisuudessa, että se ei käytä uudistukseen valtion uutistukea, vaan kohdistaa tuen pääasiassa vaaliohjelmiin. On kuitenkin vaikea uskoa, että yhtiö olisi ryhtynyt näin isoon uudistukseen ilman tukea.

Kilpailuviranomainen pohtii parhaillaan, hyväksyykö se kaupan, jossa ruotsalainen teleoperaattori Telia ostaa MTV:n mediajätti Bonnierilta. Nordlundin mukaan päätös on odotettavissa vuonna 2019.

Hän totesi tiedotustilaisuudessa Telian indikoineen, että se haluaa kehittää uutistoimintaa. Nordlundin mukaan MTV voi kaupan ansiosta yhdistää sisältöosaamisensa ja modernin jakelun.

MTV ei tietenkään tavoittele pelkästään entistä enemmän yleisöä, vaan enemmän mainostuloja. Myöhemmin nähdään, miten se onnistuu ja miten se vaikuttaa koko mediakenttään. Digipalveluissa kilpailu joka tapauksessa kiristyy.

MTV:n päivittäiset uutis- ja ajankohtaissisällöt tuottaa Mediahub Helsinki. Einosen mukaan uudistukset edellyttävät noin kymmenen uuden toimittajan palkkaamista.

Markkinointi & Mainonta on osa Alma Mediaa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö