Kommentti

Juhana Rossi 28.11. 12:21 päivitetty 28.11. 12:29

"Tässä merkissä olet voittava" – Mainoslauseista on moneksi

Hyvä mainoslause alkaa elää omaa elämäänsä. Niiden merkitys on korostunut englanninkielisessä maailmassa, jossa elettiin takavuosina vauraammin ja markkinointikeskeisemmin.

Esimerkiksi verkkosivusto the balance careers on kerännyt hauskan listan, johon on koottu ”100 parasta mainoslausetta”.

On tietysti osattu Suomessakin. Kansallis-Osake-Pankki hyödynsi pitkään nasevaa mainoslausetta ”Tosi on”.

Hassu sattuma: KOP:n mainoksessa esiintynyt Aake Kalliala esiintyi myös Joutsenon kaupungin mainosvideolla vuonna 1984. Mainitaanpa videon yhteydessä myös silloinen Joutsenon iskulause: Voimaa on!

Videon ja iskulauseen jälkeen Joutseno eli itsenäisenä kuntana vielä neljännesvuosisadan: se yhdistettiin Lappeenrantaan vuonna 2009.

Kuntien mainoslauseet ovat tietysti oma lukunsa. Kollegani laati niistä mainion kosteen runsas vuosi sitten. Oivallusta on ainakin Puumalan sloganissa "Saimaan kaunein ja Suomen kuumin". Puumalan kehaisussa on totta takana: lämpöennätyksiä on kunnassa tehty.

Oma suosikkini on Pall Mall -savukemerkin käyttämä latinankielinen lausahdus "In hoc signo vinces".

Lausahduksessa ja viittauksessa "merkkiin" on kaupalliseen yhteyteen sopivaa moniulotteista mahtipontisuutta. Sillä on helppo vedota kuluttajan merkkiuskollisuuteen.

Sinänsä tietysti voidaan sanoa, että Pall Mallin naseva lausahdus on otettu kielteiseen käyttöön, koska sillä pyritään edistämään tupakointia, joka aiheuttaa merkittäviä terveyshaittoja.

Suomeksi ”In hoc signo vinces” voidaan kääntää esimerkiksi ”Tässä merkissä olet voittava”. Kunnia lausahduksesta ei kuulu Pall Mall -brändin omistajan tekstintekijälle vaan historialle.

Kerrotaan, että keisari Konstantinus Suuri kuuli taivaalta kyseisen lausahduksen kreikan kielellä ennen Mulviuksen sillan taistelua vuonna 312.